آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

Google hummingbird algorithm
آنچه در این مطلب خواهید خواند

در این مقاله به بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیر آن بر سئو می پردازیم، آیا مرغ مگس خوار مانند پاندا و پنگوئن سایت ها را جریمه می کند؟ تاثیر این الگوریتم بر نتایج جستجو چیست؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و در بخش نظرات، ما را از دیدگاه های با ارزش خود آگاه سازید.

برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

تاریخ تقریبی انتشار مرغ مگس خوار توسط گوگل: 20 آگوست 2013

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

برعکس پاندا و پنگوئن که هرکدام به آرامی جایگاه خود را در هسته ی الگوریتم های گوگل یافتند و به آن اضافه شدند، مرغ مگس خوار به عنوان یک تعمیر و تغییر اساسی به هسته ی الگوریتم های غول جستجوگر اضافه شد. این الگوریتم، نمایانگر تعهد گوگل به یافتن بهترین پاسخ برای عبارت جستجو شده توسط کاربران است. در حالیکه هیچ کدام از الگوریتم های پیشین را تحت تاثیر قرار نداده بود.
گوگل به صورت رسمی در تاریخ 26 سپتامبر 2013 از مرغ مگس خوار رونمایی کرد ولی در واقع از یک ماه پیشتر فعال شده بود. در حالیکه الگوریتم پاندا و پنگوئن هرکدام در زمان معرفی تغییرات اساسی در نتایج جستجو بوجود آوردند و رتبه بندی وبسایت ها و ترافیک ورودی آنها را با تغییرات بزرگی همراه کرده بودند، پرنده جدید گوگل تاثیرات منفی و مثبتی بر نتایج جستجو اعمال نکرد.
این الگوریتم، تنها افزونه ای، برای افزایش دقت دانش گوگل برای یافتن پاسخ دقیق به جای لینک هایی برای جواب دادن به پرسش کاربران (Knowledge Graph) طراحی شده است. بهرحال، این موضوع در برخی موارد خوشایند حال وبمستران و سئو کاران نبود و صحبت هایی از تاثیر منفی الگوریتم مرغ مگس خوار در نتایج محلی جستجو مطرح شده است.

با افزایش جستجوی عبارات و پرسش های چند کلمه ای (conversational search) از گوگل، هم چنین پرسش های صوتی به جای تایپ کردن عبارات جستجو، گوگل تصمیم گرفت که به ارتباط مفهومی عبارات دقت کند، نه به معنای تک تک کلمات.
مرغ مگس خوار در حالیکه توجه و دقت زیادی به عبارات کوتاه یا تک کلمه ای دارد، تمرکز خود را به درک مفهوم پرسش کاربر، مانند “نزدیکترین فروشگاه مصالح ساختمانی” معطوف کرده است.
اما برای درک کاربرد و تاثیر این الگوریتم بر نتایج جستجو بهتر است در زمان سفر کنیم و به گذشته برویم، زندگی ما پیش از تولد مرغ مگس خوار گوگل چگونه بود؟

نتایج جستجو پیش از تولد مرغ مگس خوار

به سال 2013 برویم، زمانی که اصول پایه سئو کم و بیش به مانند امروز بود. در آن زمان هم پادشاهی محتوا، بدست آوردن بک لینک های با کیفیت و قابلیت پاسخ دهی مناسب به پرسش کاربران اصول پایه سئو را تشکیل می دادند.
پیش از انتشار این الگوریتم نتایج جستجو به شدت متفاوت با چیزی که امروز مشاهده می کنید بود و گوگل دقیقا به دنبال کلماتی که جستجو می کردید، می گشت. برای مثال جستجوی کلمه مکمل غذایی (Nutrition) در اوایل 2013 نتایج زیر را به شما نمایش می داد:

نتایج جستجو پیش از تولد الگوریتم مرغ مگس خوار

و چیزی که امروزه با جستجوی همین عبارت مشاهده می کنید: (کادر قرمز رنگ اطلاعاتی ست که مرغ مگس خوار برای شما جمع آوری می کند)

نتایج جستجو پس از تولد مرغ مگس خوار

نمودار دانش گوگل و جستجوی معنایی

یک سال پیش از معرفی مرغ مگس خوار، نمودار دانش گوگل با هدف یافتن پاسخی دقیق و سریع برای کاربران درباره اشخاص، اماکن و هر چیز فراگیر دیگری طراحی شد. برای اینکه تاثیر این الگوریتم را بیشتر بشناسید، عبارت تعویض لاستیک “changing tire” را جستجو می کنیم، گوگل در بالای نتایج جستجو دقیقا همان پاراگرافی که نیاز دارید را انتخاب می کند و نشان می دهد. درست مثل شکار یک مرغ مگس خوار، این پرنده با 50 بار بال زدن در ثانیه خودش را ثابت نگه می دارد و شکارش را با دقت بالا، بر می دارد.

نشانه های مرغ مگس خوار گوگل

نتایج گوگل هم چنان شامل لینک هایی به وبسایت های مناسب می شوند، هم چنین شامل یک کادر که توسط نمودار دانش گوگل برای شما اطلاعاتی مفید آورده است.
اما گوگل چطور متوجه می شود که این نتایج پاسخی مناسب به کاربر می دهد؟ اینجاست که “جستجوی معنایی” یا “semantic search” وارد میدان می شود.

جستجوی معنایی چیست؟

وظیفه جستجوی معنایی ایجاد هماهنگی بین نتایج SERP مناسب با نحوه نگارش کاربران گوگل در هنگام جستجوی یک عبارت، حتی برای عبارات بلند که خیلی واضح نیستند به جای دقت به معنای تک تک کلمات است. برای درک بهتر این مفهوم به تصویر زیر نگاه کنید، اگرچه عبارت “chocolate chip coockies” جستجو شده و اشاره ای به نحوه پخت یا ارزش غذایی آن نشده است، گوگل اطلاعات کاملی را به کاربر نمایش می دهد. جستجوی معنایی به قصد و نیت کاربر از جستجوی عبارت دقت کرده است.

مرغ مگس خوار

مفهوم “semantic search” بسیار پیچیده است، به زبان خود گوگل آنها در حال درک موجودیت های دنیای واقعی و ارتباطشان با یکدیگر هستند. تمرکز اصلی مرغ مگس خوار بر روی هماهنگ سازی پرسش جستجو شده با نتایج دقیق، ناشی از تجربه، هوش و ارتباط معنایی تکنولوژی گوگل خواهد بود.

نشانه های مرغ مگس خوار

یکی از اهداف اصلی این الگوریتم درک مفهوم عبارت جستجو شده و نزدیک کردن تصور کاربر به واقعیت در راستای بالا بردن استاندارد موتور جستجوی گوگل است. برای یافتن بهتر مقصود کاربر، برای جستجوی عبارتی مانند “غذای ایتالیایی” به جای نمایش لینک هایی که آموزش پخت یا معرفی بهترین غذاهای ایتالیایی باشد یا حتی بهترین مکان های زندگی در ایتالیا و اطلاعات نامربوط مانند آن، لیستی از نزدیک ترین رستوران های ایتالیایی را نمایش می دهد.

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

تا به امروز، بروزرسانی مرغ مگس خوار قدم بزرگی برای گوگل در راه رسیدن به تسلط بر جستجوی صوتی محسوب می شود. در سال 2013 و در زمان تولد این پرنده باهوش گوگل، “جستجوی صوتی” اولین روزهای فراگیر شدنش را تجربه می کرد. کمی بعد و با همه گیر شدن آن، گوگل روز به روز درک بهتری از زبان طبیعی افراد و نحوه پرسش سوالات به صورت محاوره داشت، مانند: “بهترین و ارزان ترین رستوران ایتالیایی نزدیک به من کجاست؟” یا “چطور می توانم لاستیک پنچر شده را تعویض کنم؟”
به طور خلاصه، تکنولوژی گوگل که محدود به درک کلمه به کلمه عبارت جستجو شده می شد، به خوبی منظور کاربر را درک نمی کرد، جستجوی مفهومی و بروزرسانی مرغ مگس خوار برای عملکرد مناسب در دنیایی که کاربران به صورت محاوره جستجو می کنند هم راه گشا بود و هم لازم.

مرغ مگس خوار جریمه می کند؟

برخی کسب و کارها ممکن است بدلیل کادر جدیدی که با توجه به موقعیت مکانی کاربر باز می شود و نزدیک ترین ها را نمایش می دهد، با افت ورودی و کلیک روبرو شده باشند، با این حال نمی توان گفت بیشتر سایت ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند.
اگر شما افت ترافیک و ورودی را تجربه می کنید و مرغ مگس خوار را مقصر این موضوع می دانید و به این مقاله هدایت شده اید، بهتر است به مقاله الگوریتم پاندا مراجعه کنید، چرا که در سال 2019 تنها الگوریتمی که ممکن است شما را جریمه کرده باشد، پاندا است.
برای ناشران و تولیدکنندگان محتوای ارزشمند، مرغ مگس خوار یک امتیاز مثبت محسوب می شود، چرا که محتواهای بی ربط را از نتایج حذف می کند و ارزش بیشتری به نویسندگان مطالب معتبر می دهد و کاربر را با دقت بیشتری به وبسایت شما هدایت می کند؛ نتیجه این است که نرخ پرش وبسایت کاهش می یابد و زمان ماندگاری کاربر روی مطالب بیشتر می شود و احتمالا کلیک های داخلی بیشتری دریافت می کنید که همگی به رشد سئو سایت کمک خواهند کرد.

چطور از مرغ مگس خوار به نفع خودمان استفاده کنیم؟

رعایت اصول سئو تکنیکال در عصر جستجوی مفهومی، کمک بسیاری به وبسایت شما خواهد کرد:
– تیتر و متا: ربات های خزنده گوگل همیشه اولین چیزی که در وبسایت شما می بینند، تیترهای به کار برده شده هستند. استفاده از تیترهای واضح و قابل درک به آنها در فهم بهتر موضوع مطالب شما کمک خواهد کرد. متا دسکریپشن یا توضیحات متا به رتبه بندی بهتر شما کمک چندانی نخواهد کرد، اما با توجه به جستجوی مفهومی گوگل، ما در راش وب به اهمیت بیشتر آن باور داریم. ربات ها این توضیحات را می خوانند و ایندکس می کنند،  توضیحات مطلوب نه تنها به بالا بردن نرخ کلیک “CTR” منجر خواهد شد بلکه یک خلاصه کوتاه از کل مطلب را در اختیار گوگل قرار می دهد. این اطلاعات وقتی به حساب می آیند که موتور جستجو سعی در درک مفهوم مطلب شما دارد.
– ساختار وبسایت : ساختار منطقی و طراحی بهینه صفحات وبسایت و ارتباط دقیق و دسترسی آسان به صفحات دیگر، نه تنها به بالا بردن تجربه کاربری “UX” کمک خواهد کرد، بلکه به درک بیشتر ارتباط صفحات با یکدیگر توسط ربات های خزنده گوگل منجر خواهد شد. توسعه و بهینه سازی ساختار وبسایت به ایندکس شدن کامل و توجه بیشتر موتورهای جستجو به وبسایت شما منجر خواهد شد.
در حالیکه خیلی ها بر این باور هستند که با تولید محتوای با ارزش در دوره جستجوی مفهومی به هدف خود می رسند، اما این موضوع شرط لازم است و نه کافی، بلکه رعایت اصول سئو تکنیکال بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. سئوکاران باید بکوشند تا درک کنند چگونه گوگل داده ها را جمع آوری می کند و با تمام ابزارهایی که در اختیار دارند به موتورهای جستجو بفهمانند که محتوای وبسایتشان چقدر و چطور برای کاربران مفید است.
اگر به این مهم دست یافتید مطمئن باشید سال های بسیار خوبی در انتظار شما و وبسایتتان است.

حرف آخر…

با مرغ مگس خوار، فرصت بهتری برای دیده شدن دارید!

گوگل با مرغ مگس خوار به تمام وبسایت ها این سیگنال را فرستاد که می خواهد درک بهتری از قصد کاربر، از جستجوی عبارت بخصوصی داشته باشد. شاید مهم ترین بخش که باید در نظر بگیرید این است که به جای کاربران فکر کنید و تیترهای داخلی را نزدیک به پرسشی که احتمال می دهید بپرسند بنویسید. در متن محتوا از ادبیات محاوره استفاده کنید. مرغ مگس خوار مانند پلی بر روی شکافی که بین سئو کلاه سیاه، فعالیت اسپمی و تکرار کلمات کلیدی با سئو مدرن که به ادبیات رایج کاربران مربوط می شود افتاده بود، عمل می کند.
وبسایت هایی که پاسخی دقیق، شامل و جامع به پرسش های پرتکرار ارائه می دهند ممکن است از طرف مرغ مگس خوار انتخاب شوند و خودشان را در بالای همه نتایج جستجو در کادری که توضیحاتشان را نمایش می دهد بیابند.