سئو داخلی “on page seo”: تشریح آناتومی در سئو

2021-04-06 06:50:05

وقتی صحبت از سئو داخلی سایت می شود، مطمئنم به قدر کافی درباره اهمیت متاتگ ها و تراکم مناسب کلمات کلیدی در محتوا شنیده‌اید.
اما اگر به دنبال استراتژی های کاربردی برای بهبود سئو داخلی سایت هستید، این صفحه به شما کمک بسیاری خواهد کرد. چک لیست پایین به شما کمک می کند تا ترافیک طبیعی بیشتری را به سایت خودتان هدایت کنید، اما در ادامه نکات پیشرفته تری برای حرفه ای ها داریم. ما سعی میکنیم تا مطالب این صفحه را بروز کنیم تا همواره با مراجعه به اینجا بتوانید بروزترین متدهای سئو داخلی را بیاموزید.

 on page seo checklist سئو داخلی سایت

تعداد کلمات: 3100 زمان مطالعه: 22 دقیقه  هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

– تیتر اصلی هر صفحه را با کلمه کلیدی خود آغاز کنید.
تیتر اصلی یا همان H1 شما اصلی ترین فاکتور در سئو داخلی سایت شماست. هرچه کلمه کلیدی شما به ابتدای این تیتر نزدیک تر باشد، موتورهای جستجو درک بهتری از هدف اصلی آن صفحه خواهند داشت.

– آدرس Url بهینه و مناسب برای سئو بنویسید.
از به کارگیری آدرس های طولانی و بی ربط اجتناب کنید و آدرس Url را فقط و فقط انگلیسی بنویسید:
به جای نوشتن آدرسی مانند این: rushweb.ir/10-12-09/new/blog/on-page-seo
آدرس Url را ساده و کوتاه بنویسید: rushweb.ir/blog/on-page-seo

– به تیتر خود مکمل اضافه کنید!
استفاده از پرانتز، اعداد، عباراتی چون بهترین، کامل ترین و …

– تیتر اصلی خود را داخل تگ h1 قرار دهید
تگ h1 ، تگ تیتر اصلی صفحه شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا مانند wordpress به صورت اتوماتیک تیتر پست شما را داخل تگ h1 قرار می دهند. برخی CMS ها نیز به این صورت کدگذاری نشده اند پس حتما در صورت نیاز کدهای سایت را بررسی کنید تا از وجود تگ h1 برای تیتر مطمئن شوید و دقت کنید هرگز بیش از یک h1 در هر صفحه وجود نداشته باشد.

– از تصاویر و قدرت صوت و تصویر غافل نشوید.
به کارگیری تصاویر، ویدئو و نمودارها منجر می شود که نرخ تعامل کاربر با صفحه شما بالا برود و زمان حضور کاربر روی سایت شما بالا برود.

– زیر تیترها را H2 کنید.
کلمه کلیدی خود را حداقل یک بار در تگ های H2 نیز تکرار کنید.

– کلمه و عبارات کلیدی را در پاراگراف اول تکرار کنید.
عبارت کلیدی شما باید حداقل یک بار در پاراگراف اول و تقریبا 100 کلمه آغازین متن تکرار شده باشد.

– طراحی ریسپانسیو سایت
گوگل از سال 2015 با معرفی الگوریتم mobile first index به همه نشان داد که اولویتش برای ایندکس کردن صفحات نسخه موبایل سایت است و احتمالا این حساسیت در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

– لینک های خروجی نیز بدهید!
لینک های خارجی به صفحات مرتبط در سایت های معتبر، به گوگل کمک می کند تا بفهمد موضوع صفحه شما دقیقا درباره چیست. در تحقیق به تازگی نیز مشاهده شده سایت هایی که در صفحات خود لینک های خروجی استفاده می کنند بهتر از سایت هایی که حساسیت بیشتری در این موضوع به خرج می برند، رتبه بدست می آورند.

– لینک سازی داخلی مفید
لینک سازی داخلی تا زمانی که بیش از حد نشود و برای کاربر مفید باشد، مورد پسند موتورهای جستجو نیز قرار می گیرد. برای مشاهده بهترین نمونه لینک سازی داخلی به ویکی پدیا مراجعه کنید. ویکی پدیا تقربیا راجب همه چیز مطلب دارد و صحبت کرده است؛ هر وقت وارد یکی از صفحات آن میشود متوجه میشوید که نویسندگان آن سعی میکنند تا همه مطالبی که قبلا منتشر شده اند را به نحوی به یکدیگر لینک کنند. این کار علاوه بر داشتن یک ساختار بهینه لینک سازی داخلی، به کاربران کمک میکند تا اگر در متن با عبارتی مواجه شدند که معنای آن را نمیدانند، بتوانند بلافاصله به صفحه مورد نظر هدایت شوند.
البته باید دقت کنید که تنها وقتی یک لینک داخلی ایجاد کنید که حتما معنای آن عبارت در صفحه مورد نظر باشد و صرفا تا میتوان نباید لینک سازی داخلی کرد. تعداد زیاد این لینک ها (بیش از ۱۰۰ عدد در یک صفحه) میتواند مضر هم باشد.

– سرعت سایت را بهینه تر کنید
گوگل اعلام کرده که سرعت صفحات شما سیگنالی مهم برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو محسوب می شود. در تحقیقی نیز مشخص  شده که 75 درصد کاربران بیشتر از 4 ثانیه برای باز شدن سایت منتظر نمی مانند.

– کلمات کلیدی را با چگالی معتدل در متن پخش کنید

هر صفحه از سایت برای تعدادی از عبارات کلیدی باید بهینه باشد. این بدان معناست که باید هر صفحه را مطابق عباراتش بهینه کنیم. یکی از روش هایی که میتوان یک متن را برای عبارت کلیدی خاصی بهینه کرد، استفاده از آن عبارت در متون همان صفحه است. البته باید دقت کنیم که دچار تکرار بیش از حد نشویم. در کل اگر شروع به تولید محتوا برای هر صفحه کنیم، به ناچار عبارات کلیدی آن صفحه در متن تکرار خواهد شد، اما باید دقت کنیم که حتما تمام عبارات پیرامون مطلب را در متن اضافه کنیم.

– بهینه سازی تصاویر
حتما نام فایل تصویری که بر روی صفحه ای آپلود می کنید را مرتبط با کلمه کلیدی خود انتخاب کنید. از تصاویر اختصاصی استفاده کنید و یا آنها را شخصی سازی کنید. تصاویر حجیم یکی از مشکلات اساسی سرعت لود وبسیات ها هستند. برای استفاده از تصاویر حتما آن ها را کم حجم کنید برای اینکار ابزارهای زیادی وجود دارند که برخی آنلاین و برخی هم بصورت آفلاین هستند. اما پیشنهاد ما استفاده از ابزارهای ساده تر مانند paint یا Photophop است که معمولا راحت تر در دسترس قرار دارند.

حتما برای تصاویر تگ آلت بنویسید، بطور کامل تصویر را برای موتورهای جستجو توضیح دهید. تگ آلت یکی از اساسی ترین نکاتی است که برای سئو عکس باید آن را رعایت کنید.

– چند نکته در بهینه تر کردن فایل ها تصویری
اگر حتما لازم است از انیمیشن استفاده کنید، بهتر است از فایل های gif استفاده کنید.
اگر لازم است از تصاویر با کیفیت کمتر استفاده کنید بهتر است از فایل jpeg و اگر لازم تصویر با کیفیت باشد از png استفاده نمایید.

– از دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی استفاده کنید
استفاده از این دکمه ها صرفا به رتبه بندی بهتر صفحات شما منجر نمی شوند ولی به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما به معنی ورودی بیشتر خواهد بود و هرچه بیشتر دیده شوید، احتمال بدست آوردن بک لینک نیز برای شما بیشتر می شود.

– محتوای کامل و بلند بنوسید.
هرچه محتوای شما بیشتر و طولانی تر باشد، بهتر است. این نظریه برایان، نویسنده سایت backlinko.com است و من نیز با آن موافق هستم. یک مقاله کامل که از همه جهات به پرسشهای احتمالی کاربران پاسخ می دهد شانس بیشتری برای رسیدن به نتایج بالای جستجو را دارد. در تولید محتوا از هدینگ ها استفاده کنید و کلمات کلیدی را در آنها تکرار کنید. به همه جنبه ها توجه کنید تا یک متن کامل ارایه نمایید.

– Dwell time
واقعا هرچی فکر کردم نتونستم معادل فارسی براش پیدا کنم! اما ساده ترین تعریف آن این است: از لحظه ای که کاربر بر روی نتیجه شما کلیک می کند و وارد سایت می شود، یک تایمر شروع به کار می کند تا لحظه ای که کاربر دکمه بازگشت می زند و دوباره به صفحه نتایج جستجو بر می گردد و نتیجه دیگری را انتخاب می کند. باید برنامه ای برای بالا بردن این زمان و افزایش نرخ تجربه کاربر در سایت “UX” داشته باشید.

– Cloaking (پنهان کردن)
دقت کنید که متونی که برای موتورهای جستجو قابل مشاهده است را کاربر هم باید بتواند ببیند و بالعکس، یعنی به هیچ عنوان نباید متن را داخل کد Html قرار داد تا فقط برای موتوهای جستجو قابل مشاهده باشد. این عمل از چشم ربات ها به دور نمیماند و میتوان گفت منجر به رتبه بندی ضعیف سایت شما خواهد شد.

نکات درست و حسابی درباره سئو داخلی سایت

حالا با هم به تشریح موارد بالا می پردازیم:
1. گوگل اعلام کرده است که 3، 4 کلمه اول Url بیشترین اهمیت را دارد و بررسی ها هم نشان می دهد که آدرس های کوتاه شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبه های برتر نتایج جستجو دارند.

سئو داخلی url lenght on page seo

پس اگر به دنبال داشتن این امتیاز هستید، آدرس صفحات خود را کوتاه و انگلیسی بنویسید. به علاوه، همیشه کلمه کلیدی هدف خود را در آدرس ها قرار دهید.
به عبارت دیگر:
از نوشتن Url های زشت اجتناب کنید:
https://rushweb.ir/blog/p=123
https://rushweb.ir/8/12/09/new-blog/post=123.html
ما در راش وب تلاش می کنیم همیشه کلمه کلیدی اصلی هر نوشته را در آدرس Url آن به کار ببریم. ساده، کاربر پسند و مورد استقبال موتورهای جستجو!

2. تیتر خود را با کلمه کلیدی آغاز کنید.

تگ H1 شما مهم ترین بخش در سئو داخلی هر صفحه است، به طور کلی هرچه کلمه کلیدی به آغاز تیتر نزدیک تر باشد، اهمیت بیشتری برای موتورهای جستجو خواهد داشت.
برای مثال در مقاله پایین که 15 اردیبهشت 98 منتشر کرده ام، عبارت اسپم اسکور، به عنوان کلمه کلیدی اصلی، در ابتدای تیتر، ابتدای متادسکریپشن و چند باری در زیرتیترها و متن تکرار شده است و خیلی زود هم جایگاه قابل قبولی کسب کرد.

اهمیت تیتر در سئو داخلی

3. تیتر خود را کامل تر کنید.
از عباراتی چون “2019”، “بهترین”، “کاملترین”، “جامع”، گام به گام”، “سریع ترین” و … به رتبه گرفتن در عبارات کلیدی بلندتر کمک می کنند.

استفاده از مکمل ها در تیتر برای سئو داخلی

4. تیتر نوشته خود را درون تگ H1 قرار دهید.
تگ h1 در واقع تگ تیتر اصلی شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، به صورت اتوماتیک تگ H1 را به تیتر اصلی شما اضافه می کنند. در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت.
اما برخی قالب های وردپرس این تنظیمات را نادیده می گیرند. در این صورت بهتر است کد های سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود نداشته باشد.
برخی اوقات ممکن است بخش دیگری از سایت نیز درون این تگ قرار داشته باشد و بیش از یک H1 در صفحه شما وجود داشته باشد. حتما توجه کنید تا به اشتباه صفحات سایت بیش از یک بار از این تگ استفاده نکرده باشد.

5. از جذابیت صوت و تصویر غافل نشوید.
محتوای متنی اصلی ترین رکن هر صفحه برای رشد در نتایج SERP است. به کارگیری تصاویر، ویدئوها و نمایش نمودار می تواند نرخ پرش bounce rate را کاهش دهد و زمان ماندگاری کاربر بر روی سایت time on site را افزایش دهد. نرخ تعامل کاربر با سایت بالا می رود و ارزش صفحات را در رتبه بندی بهبود می بخشد.

6. زیر تیترهای خود را H2 کنید.
کلمه کلیدی خود را حداقل یک بار در زیرتیترها استفاده کنید و درون تگ H2 قرار دهید.
تیترها H2 که من در مقاله اسپم اسکور استفاده کردم:
– اسپم اسکور یا امتیاز اسپم  Spam Score چیست؟
– کاربرد اسپم اسکور چیست؟
– سیگنال های اسپم اسکور Spam score Signals

7. کلمه کلیدی خود را در 100 کلمه اول حداقل یک بار استفاده کنید.
کلمه کلیدی شما باید در ابتدای متن و در 100 کلمه آغازی حداقل یک بار استفاده شود.

تکرار کلمه کلیدی در ابتدای محتوا برای بهبود سئو داخلی

8. سایت خود را ریسپانسیو کنید
گوگل از سال 2015 شروع به جریمه سایت هایی کرد که نسخه موبایل و تبلت نداشتند و با معرفی الگوریتم Mobile first index داشتن سایتی ریسپانسیو حائز اهمیت شد. بهترین راه برای بهینه سازی سایت برای موبایل، استفاده از قالب های ریسپانسیو است. اگر تا به امروز برای ریسپانسیو شدن و واکنشگرا شدن سایت اقدامی نکرده اید، جای تعجب دارد!

9. لینک های خارجی بدهید
این یک راه ساده و کلاه سفید در سئو سایت است. لینک های خارجی به صفحات معتبر و مرتبط به گوگل کمک می کند تا متوجه شود صفحه شما در ارتباط با چه موضوعاتی است. هم چنین، گوگل متوجه می شود شما به منابعی معتبر ارجاع می دهید، پس محتوای شما نیز کیفیت بالایی دارد.
نکته مهم: لینک ندادن به سایت های دیگر شاید مهم ترین اشتباهی است که جامعه سئو انجام می دهند. برایان نویسنده سایت backlinko می گوید: “من به ازای هر 1000 کلمه محتوا 2 تا 4 لینک خارجی هم می سازم. اکثر سایت ها هم می توانند با همین روش کار کنند.”

10. لینک سازی داخلی مفید
لینک سازی داخلی، تاثیر فوق العاده ای بر سئو داخلی سایت شما می گذارد. برای هر نوشته حداقل 2 تا 3 لینک داخلی بسازید.
اگر می خواهید بهترین نمونه را در لینک سازی داخلی بین سایت ها ببینید، نگاهی به صفحات ویکی پدیا بیاندازید.
ویکی تمام کلمات کلیدی که مطلبی را پیشتر در ارتباط با آن منتشر کرده، لینک سازی می کند. شاید بالای 50 لینک داخلی در هر صفحه! البته این ویکیپدیا است و کسب و کار ما خیلی کوچکتر از آن و تعداد صفحات سایت ما نیز غیر قابل مقایسه با ویکی است.
پس پیشنهاد من این است که تا جاییکه حس می کنید وجود لینک داخلی می تواند برای کاربر مفید باشد، از آن استفاده کنید و زیاده روی نیز نداشته باشید.

11.  افزایش سرعت سایت

سرعت سایت برای بهبود سئو داخلی

گوگل به وضوح اعلام کرده که سرعت بارگزاری سایت، یک سیگنال بسیار مهم برای رتبه بندی سایت ها است (و به تازگی بر ارزش این فاکتور افزوده اند). شما می توانید با استفاده از سرورهای اختصاصی CDN ، فشرده سازی عکس ها و تعویض شرکت هاستینگ سرعت سایت را افزایش دهید.
مطمئن شوید که سایت شما برای بارگزاری کامل کمتر از 4 ثانیه زمان لازم دارد. 75 درصد کاربران آستانه صبرشان تا 4 ثانیه است و بعد از آن احتمالا دکمه بازگشت را می زنند و امتیازی منفی برای سایت شما محسوب می شود چون هم بازدید کننده را از دست داده اید، هم کاربر گوگل را رنجانده اید، مساله ای که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد.
بهترین ابزار برای بررسی سرعت سایت GTMetrix است و راهنمایی های خوبی برای افزایش سرعت هم به شما ارائه می دهد.

12.  بهینه سازی تصاویر
نام فایل حداقل یکی از عکس های محتوا را کلمه کلیدی هدف خودتان قرار دهید. برای مثال on-page-seo.jpg و هم چنین این کلمه کلیدی را برای توضیحات Alt تصویر نیز به کار ببرید.
دلیل دیگری که برای بهینه سازی تصاویر وجود دارد، به موتورهای جستجو سرنخی می دهد که محتوای شما درباره چیست که به رتبه بندی بهتر شما کمک خواهد کرد. وقتی که توضیحات تصاویر شما مانند “لینک سازی داخلی”، “لینک سازی خارجی” و “لینک سازی شبکه های اجتماعی” باشد، گوگل متوجه می شود که هدف مقاله شما عبارت “لینک سازی” است.

13. از دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
شبکه های اجتماعی به طور مستقیم در رتبه بندی شما تاثیری ندارند، اما دیده شدن در این شبکه ها می تواند به افزایش بازدید سایت شما کمک کند.
فعالیت شما در شبکه های اجتماعی بخش مهمی از الگوریتم های گوگل نیستند. اما به اشتراک گذاشته شدن صفحات شما در فیسبوک، توئیتر، لینکدین و … به طور غیر مستقیم به سئو داخلی on-page seo کمک خواهد کرد.

14. طول محتوا
نوشتن مقاله ای کامل به معنی پاسخ دادن به همه سوالات پیرامون یک تاپیک است، زمان بیشتری برای مطالعه طلب می کند و مورد پسند گوگل نیز هست، برای این ادعا مدرک هم داریم:

تعداد کلمه بهینه برای سئو

سعی کنید حداقل 1900 تا 2000 کلمه برای کلمه کلیدی مورد نظر خود محتوای متنی داشته باشید.
ما در راش وب، به عنوان یک قانون هر صفحه ای که هدف سئو شدن برایش داریم، حداقل 1000 کلمه محتوای متنی برایش می نویسیم. خیلی اوقات نیز بالای 3000 کلمه! محتوای طولانی تر (کامل تر) به رتبه بندی بهتر و رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل کمک زیادی می کند.

15. Dwell time را افزایش دهید
در ابتدای مقاله راجع به معنی این اصطلاح توضیح دادم، به طور خلاصه زمانی که کاربر به سایت شما وارد می شود تا دکمه برگشت را بزند و نتیجه دیگری را کلیک کند Dwell time می گویند.
وقتی کاربری به سرعت از صفحه شما برگردد و نتیجه پایین تر را کلیک کند و آن صفحه را بیشتر مطالعه کند و احتیاجی به جستجو بیشتر نیز نداشته باشد، این سیگنال برای گوگل فرستاده می شود که صفحه دوم کیفیت بهتری داشته و مطلوب بوده است و پس از مدتی و در صورت تکرار این فرآیند احتمالا جای خود را به رقیب می دهید.
با ایجاد یک فهرست مناسب، نوشتن طولانی و کامل، استفاده از عکس های جذاب، افزایش سرعت سایت و بهبود مسیریابی در سایت، این فاکتور را بهبود ببخشید.

فاکتورهای مهم دیگر در سئو داخلی On-page SEO

در این بخش چند نکته مهم دیگر برای بهبود سئو داخلی سایت را به صورت خلاصه بیان می کنیم.

محتوای با کیفیت

مطمئنم شما هم به اندازه من از اهمیت تولید محتوا بر پایه اصول سئو و جذاب شنیده اید و دیگر خسته شده اید. اگر چه موتورهای جستجو روش های مستقیمی برای درک کیفیت محتوای سایت شما ندارند، آن ها روش های غیر مستقیم زیادی برای تشخیص این موضوع دارند.
– بازگشت کاربران سایت
– ذخیره شدن مطالب شما در bookmark مرورگر کروم کاربران
– زمان ماندگاری کاربر در سایت
– Dwell time
– جستجو های شامل نام برند مجموعه شما
به عبارت دیگر، محتوای عالی جز اثر مثبت، اثر دیگری بر روی سایت شما ندارد. پس هیچ دلیلی برای کم کاری در تولید محتوای با ارزش وجود ندارد.

ایجاد جذابیت در متن

برای اینکار میتوانید برخی از متون را بولد یا ایتالیک کنید و زیرشان خط بکشید. رنگ جاهایی که مهم است مانند لینک های داخلی را تغییر دهید و حتما برای جذابیت بیشتر از انواع محتوای تصویری استفاده نمایید. تولید محتوا بصورت ویدیو و پادکست هم میتواند بسیار به بهینه تر شدن یک صفحه کمک کند.

تلاش برای جذب کامنت

برای مدت زیادی به این موضوع فکر می کردیم که آیا داشتن کامنت های زیاد فاکتوری برای رتبه بندی بهتر محسوب می شود؟ بهمین دلیل وقتی گوگل اعلام کرد که هر سایتی که محل بحث و گفتگوی کاربرانش شده باشد، کمک زیادی برای رتبه بندی دریافت می کند.
بهمین دلیل هست که همیشه از کاربران راش وب خواسته ام تا نظرات خود را در انتهای هر پست برای من بنویسند.

افزایش نرخ کلیک

پیشتر در مقاله ای کامل راه های افزایش نرخ کلیک CTR را بررسی کردیم. حداقل به شخصه شک ندارم گوگل از CTR به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی بهتر استفاده می کند. حتی اگر اینطور نباشد هم شما باید صفحات خود را برای افزایش نرخ کلیک بهینه کنید چرا که کلیک بیشتر یعنی ترافیک بیشتر.
قصد کاربر را درک کنید
رسیدیم به اصل قضیه، الگوریتم رنک برین “Rank Brain” گوگل، میزان تعامل کاربران با محتوای سایت شما را بررسی می کنند. برای مثال رنک برین دقت زیادی به نرخ کلیک و Dwell time ، دو فاکتوری که پیشتر توضیح دادم می کند. اصلی ترین هدف این الگوریتم این است که تشخیص بدهد آیا کاربران از محتوای سایت شما راضی هستند یا خبر.
به عبارت دیگر، آیا محتوای شما با قصد و نیت کاربر همخوانی دارد؟ اگر نه، رسیدن به نتیجه های بالای نتایج جستجو کار خیلی سختی خواهد شد. (حتی اگر تمام اصول را رعایت کرده باشید)
اما اگر صفحه ای بسازید که کاربران را راضی نگه دارد، گوگل شما را به سمت بالای نتایج جستجو می فرستد.
اگر این مقاله برای شما مفید واقع شده به آن امتیاز دهید و با همکاران خود به اشتراک بگذارید. هم چنین، هرگز من را از نظرات سازنده خود محروم نسازید!

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *