لینک نوفالو No Follow چیست؟(تاثیر آن بر سئو)

2021-04-06 09:29:22

در این مقاله می خواهم همه چیز درباره لینک های نوفالو No follow را در اختیار شما بگذارم. لینک نوفالو چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ آیا لینک های No follow برای سئو فایده ای دارد؟ با من همراه باشید.

لینک های نوفالو در ساختار کدنویسی Html خود ویژگی rel=nofollow دارند. تگ nofollow در واقع به موتورهای جستجو می گوید که لینک مورد نظر را نادیده بگیرند. از آنجایی که ارزش و اعتباری از لینک های نوفالو به صفحه هدف منتقل نمی شود، پس به احتمال زیاد تاثیری بر جایگاه شما در رتبه بندی نیز ندارند.

برای دانلود نسخه pdf مقاله کلیک کنید.

تفاوت بین لینک های فالو Dofollow و لینک های نوفالو Nofollow در چیست؟

تنها تفاوت بین این دو این است که لینک نوفالو یک تگ (ویژگی) nofollow دارد.

<“a href=”https://www.rushweb.ir/blog>

<“a href=”https://www.rushweb.ir/blog” rel=”nofollow>

به عنوان یک کاربر معمولی لینک های فالو و نوفالو هیچ تفاوتی برای شما نخواهند داشت، اما برای جامعه سئو کارها که هدف بهینه سازی موتورهای جستجو را دارند، این تفاوت عظیم و بزرگ است. این تفاوت بزرگ را در ادامه به شما نشان می دهم:
لینکهای فالو به رتبه بندی بهتر شما در نتایج جستجو کمک می کنند ولی نوفالو خیر، چطور؟ توضیح می دهم.
گوگل و دیگر موتورهای جستجو از لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای سئو و رتبه بندی استفاده می کنند.

نمودار نشان دهنده تاثیر بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج جستجو

این در حالی است که گوگل تنها به لینک های فالو اهمیت می دهد، در واقع خود گوگل نیز می گوید که امتیازی از لینک های نوفالو دریافت نخواهید کرد.
گوگل می گوید: “لینک های نوفالو PageRank را منتقل نمی کنند و انکرتکست آنها نیز link juice را عبور نمی دهد. اساسا، استفاده از تگ نوفالو باعث می شود تا لینک مورد نظر از گراف لینک گوگل پاک شود.”
و مسلما اگر لینک pagerank یا linkjuice را منتقل نکند، قرار نیست به بهبود رتبه بندی نتایج جستجو منجر شود. (البته ممکن است استثنائاتی نیز وجود داشته باشد که در ادامه همه آنها را بررسی می کنیم)
به همین دلیل وقتی به دنبال بک لینک می گردیم و یا قصد خرید آنها را داریم، لینک های فالو هستند که ارزش زیادی برای سئو دارند. برای این منظور دو راه مطمئن پیش روی شماست:
خرید رپورتاژ آگهی
خرید بک لینک

از کجا متوجه شویم که لینکی نوفالو no-follow است؟

با 2 قدم کوتاه و راحت متوجه خواهید شد که لینک مورد نظر nofollow است:
1. روی صفحه مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Inspect را انتخاب کنید و روی لینک مورد نظر کلیک کنید تا کدهای Html آن در سمت راست برای شما ظاهر شود.

طرز فهمیدن لینکی نوفالو no-follow

2. اگر مانند تصویر بالا در ادامه تگ a که نشان دهنده لینک است، ویژگی rel=nofollow نوشته شده بود، لینک مورد نظر نوفالو است.

هم چنین می توانید از اکستنشن گوگل کروم Strike Out Nofollow Links استفاده کنید. این اکستنشن با نصب بر روی مرورگر کروم، بر روی لینک های نوفالو خط می شکد و به سادگی می توانید آنها را تشخیص دهید و نیازی نیست تا کدهای HTML صفحه را بررسی کنید.

چرا موتورهای جستجو تگ نوفالو Nofollow را خلق کردند؟

این تگ به صورت اختصاصی توسط گوگل ساخته شد تا از فعالیت ها و لینک سازی های اسپمی در وبلاگ ها جلوگیری کند. هرچه محبوبیت و اعتبار وبلاگ ها بالاتر رفت، فعالیت های اسپمی و لینک سازی های دستی نیز در کامنت ها افزایش یافت. این موضوع دو مشکل اساسی به وجود آورد:
1. اولا سایت های با فعالیت اسپمی توانستند رتبه های برتر گوگل را بدست بیاورند و وبسایت های با کیفیت در اعماق نتایج دیده می شدند.
2. این تاکتیک به قدری خوب جواب می داد که به سرعت از کنترل خارج شد و خیلی رشد کرد.

نهایتا الگوریتم پاندا گوگل برای تشخیص لینک سازی اسپمی معرفی شد، تگ نوفالو در سال 2005 معرفی شد و در مجموع گوگل بک لینک های وبلاگ ها را تا حدودی کم ارزش تر از وبسایت ها تلقی کرد. تگ nofollow خیلی زود توسط دیگر موتورهای جستجو نیز مورد استفاده قرار گرفت.

چه لینک هایی باید نوفالو No follow باشند؟

لینک دهی به سایت های معتبر نیازی نیست که نوفالو باشند، چرا که فالو بودن آنها به ارزش و اعتبار شما هم می افزایند. اما برخی لینک ها را باید به صورت پیش فرض no-follow در نظر بگیریم:
– لینک های درون کامنت های وبلاگ
– شبکه های اجتماعی (برای مثال لینک های درون یک پست در فیسبوک)
– لینک های درون پست های تالارهای گفتگو
– لینک های درون اخبار سایت های خبری
سایت های معتبر زیر بر روی تمام لینک های خروجی خود تگ nofollow می گذارند:
– Quora
– Youtube
– Wikipedia
– Reddit
– Twitch
– Medium

آیا لینک های نوفالو no-follow به سئو سایت کمکی می کنند؟

برخی می گویند: “لینک های نوفالو هیچ تاثیری در رتبه بندی شما ندارند.”
برخی دیگر نیز می گویند: “لینک های no follow قدرت لینک های فالو را ندارند اما بی تاثیر نیز نیستند.”
اما حق با کیست؟ اجازه دهید با هم بررسی کنیم.

اولا گوگل درباره لینک های نوفالو چه می گوید؟
گوگل می گوید: “به طور کلی، ما آنها را دنبال (follow) نمی کنیم.”
به طور کلی؟! این یعنی در مواقع خاص این لینک ها توسط گوگل دنبال می شوند؟
حالا بیایید تا یک مورد بسیار جالب را برای شما بازگو کنم.
وبمستر Adam white می خواست تا بلاگ خود را برای عبارت “backlink software” در رتبه های بالای جستجو ببیند، برای این منظور بک لینک های nofollow از وبسایت های معتبر و مرتبط خریداری کرد. تمام این لینک ها عبارت backlink software را به عنوان انکرتکست استفاده کردند، حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟
او راه رسیدن به نتایج برتر گوگل را کوتاه کرد و از رتبه 19 نتایج به رتبه 1 گوگل پرتاب شد.

مورد جالب دیگر، مدیر سئو SurveyMonkey تصمیم گرفت تا پاسخ سوالی درباره اینکه آیا گوگل لینک های نوفالو را فالو می کند را بدهد.
برای این منظور لینک یکی از ضفحات که از هیچ جای دیگر سایت لینک نداشت و عملا امکان ایندکس شدن آن وجود نداشت را داخل یک صفحه ارور 404 گذاشت.

صفحه 404 surveymonkey با لینک صفحه ایندکس نشده

سپس به این صفحه ارور 404 یک لینک داد و آن را no follow کرد. به صورت تئوری گوگل باید این لینک را نادیده می گرفت و لینک داخل صفحه 404 را نیز همینطور. اما اتفاقی که افتاد این بود که گوگل نه تنها وارد صفحه 404 شد یعنی لینک نوفالو را دنبال کرد، بلکه وارد لینک داخلی نیز شد و صفحه را در کمتر از 48 ساعت ایندکس کرد.

مهم تر از همه اینها، به تازگی Ahrefs در مقاله ای 51 عبارت کلیدی با رقابت زیاد در گوگل را آنالیز و بررسی کرد. کلمات کلیدی سنگین مانند insurance و NYC lawyer. متخصصین این مجموعه به نتیجه عجیبی رسیدند که لینک های نوفالو و فالو تاثیر یکسانی بر سئو سایت دارند.
حرف آخر اینکه به نظر می رسد لینک های نوفالو واقعا ارزش سئو دارند… مخصوصا اگر این لینک ها از سایت های مرتبطی به دست آمده باشند. هم چنین گوگل ممکن است انکرتکست های لینک های نوفالو را در الگوریتم های خود مورد استفاده قرار دهد.

فایده لینک های Nofllow چیست؟

با هم یک جمع بندی بکنیم:

1. لینک های نوفالو مستقیما به سئو سایت شما کمک می کنند.
همانطور که دیدید، آزمایش ها و تحقیقات معتبر نشان می دهند که لینک های نوفالو می توانند رتبه بندی شما را در نتایج گوگل بهبود ببخشند.
2. لینک های نوفالو ترافیک هدفمند به سایت شما هدایت می کنند.
فراموش نکنید:
لینک نوفالو صحیح و درست می تواند ترافیک هدف بسیاری را به سایت شما هدایت کند. لینک های نوفالو در پست شبکه های اجتماعی و یا در کامنت های بلاگ های مرتبط با کسب و کار شما می تواند ترافیک خوبی را به سایت شما هدایت کند.
3. لینک های نوفالو ارزشی برابر با لینک های فالو خواهند داشت اگر…
بسیاری اوقات ممکن است لینک نوفالو شما، لینک های فالو بسیاری را جذب کند. وقتی در یک بلاگ معتبر لینک شما به صورت نوفالو قرار می گیرد آنهم بواسطه محتوای با ارزشی که در آن قرار داده اید، ممکن است بلاگرهای دیگر این بار با لینک های فالو مخاطبان خود را به شما ارجاع دهند.
4. لینک های نوفالو بخشی از لینک سازی طبیعی شما محسوب می شوند
اگر ساختار لینک سازی شما غیر طبیعی باشد، احتمال جریمه شدن توسط گوگل وجود خواهد داشت.
داشتن لینک های نوفالو به گوگل نشان می دهد که ساختار لینک سازی شما طبیعی است و خدای ناکرده برای لینک های خارجی خود پول پرداخت نمی کنید!
برای مثال ساختار لینک های یوتیوب را ببینید:
8 درصد کل لینک های یوتیوب nofollow است.

8 درصد لینک های یوتیوب نوفالو هستند

از این نکته مسلما این برداشت را نخواهید کرد که پس 8 درصد از لینک های ما هم باید نوفالو باشد، قصد من از نمایش این موضوع این بود که بدانید ساختار لینک سازی برای سئو خارجی off-page به لینک های نوفالو هم احتیاج دارد.

تفاوت بین لینک های no-follow و noindex چیست؟

دستور noindex یک متاتگ است که بر روی صفحات بخصوصی از وبسایت خود قرار می دهید. این تگ به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر را ایندکس نکنند.

meta content=noindex name=robots
اما ویژگی nofollow در واقع به موتورهای جستجو می گوید که لینک بخصوصی را فالو (دنبال) نکنند. پس اگر می خواهید تا صفحه بخصوصی ایندکس نشود، لینک نوفالو کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه باید تگ noindex را استفاده کنید.
چطور از لینک های نوفالو nofollow بر روی سایت استفاده کنیم؟
به طور کلی به تکنولوژی سایت شما بستگی دارد، اگر از وردپرس استفاده می کنید تمام لینک های کامنتها نوفالو خواهند بود. هم چنین، افزونه های بسیاری وجود دارد که می توانند لینک های شما را نوفالو کنند.
در غیر این صورت، در بخش source code یا html که به کدهای html نوشته یا صفحات خود دسترسی دارید، کافی است تا ویژگی rel=nofollow را به لینک ها اضافه کنید.

حالا نوبت شماست

برای من از تجربیات خود بگویید.
آیا شما هم تاثیری از لینک های نوفالو دیده اید؟
شما هم فکر می کنید گوگل گاهی این لینک ها را دنبال می کند؟
چه تجربه ای از لینک های nofollow دارید؟

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *