کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema 2019) چیست و نحوه استفاده

  • صفحه اصلی
  • >
  • کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema 2019) چیست و نحوه استفاده
24 تیر 1398

کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema 2019) چیست و نحوه استفاده

تاریخ آخرین به روزرسانی: 1398/05/26

همیشه و در اکثر مقالات راش وب به این نکته اشاره کردیم که "هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار گوگل بگذارید بهتر است". امروز شما را با کدهای اسکیما (Schema codes) آشنا می کنم، کدهایی که انقلاب تازه‌ای در علم سئو محسوب می شوند و می توانید به کمک آن ها محتوای خود را بیش از پیش در مقابل چشمان مخاطبان ظاهر کنید. این سبک جدید سئو و بهینه سازی یکی از قدرتمندترین و در عین حال نادیده گرفته شده ترین روش ها است. به محض اینکه مفهوم اسکیما را درک کردید و از آن برای محتواهای خود استفاده کردید، نتایج خود را در رتبه بندی جستجو بهبود بسیار زیادی خواهید داد.
هدف من در این مقاله نشان دادن نحوه استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما در سایت برای بهبود سئو سایت شما خواهد بود. این مقاله از منابع انگلیسی زبان دو سایت مطرح ترجمه و گردآوری شده است (البته در ابتدا درک شده است)، مقاله Neil patel یکی از مطرح ترین کارشناسان سئو در جهان و searchenginejournal از دیگر وبسایت های مرتبط با سئو که فوق العاده مطرح و قدرتمند است.

تعداد کلمات: 1666 زمان مطالعه: 12 دقیقه  هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

قبل از هر چیز، معرفی می کنم، کدهای نشانه گذاری اسکیما!

کدهای اسکیما در واقع به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک بیشتری از محتوای سایت شما بدست آورند. کدهای اسکیما توسط Schema.org خلق شدند و نوعی از میکروداده ها محسوب می شوند. وقتی شما کدهای اسکیما را به محتوای خود اضافه می کنید، توصیف بیشتری (که به عنوان rich snippet ) نیز شناخته می شود را خلق کرده اید که در نتایج جستجو ظاهر می شوند.
موتورهای جستجوگر مانند گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس برای اولین بار در سال 2011 شروع به خلق این داده ها و ایجاد schema.org کردند. کدهای نشانه گذاری اسکیما حالا که در عصر حضور الگوریتم های rankbrain و مرغ مگس خوار زندگی می کنیم، از اهمیت بالاتری نیز برخوردار هستند. کیفیت تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر و نمایش بهترین پاسخ برای وی اصلی ترین هدف موتورهای جستجو می باشد که با کمک اسکیما رسیدن به آن ساده تر شده است.

اکثر وبمستران با تگهای HTML آشنا هستند و از آنها برای نشان دادن کاربرد هر قسمت از محتوا استفاده می کنند. معمولا، این تگ ها به مرورگرها نشان می دهند که اطلاعات درون هر تگ را چطور نمایش دهد. برای مثال قرار دادن عبارت آواتار مانند <H1>avatar</H1> در تگ H1 به مرورگر می گوید که باید کلمه avatar در قالب تیتر یک نمایش داده شود. اما این تگ ها درباره مفهوم کلمه avatar چیزی در اختیار کسی نمی گذارند. عبارت آواتار می تواند به فیلم جیمز کامرون یا آدمک ها و عکس های پروفایل اشاره کند، اینگونه موارد که معانی مختلفی دارند کار موتورهای جستجو برای نمایش نتایج مرتبط با قصد و نیت کاربر را سخت می کند.

پس اسکیما به موتورهای جستجو نشان می دهد که معنای محتوای شما چیست و نه فقط اینکه هر بخش چگونه باید نمایش داده شود.
خبر خوب اینکه برای استفاده از کدهای اسکیما نیازی نیست تا دوره سختی را پشت سر بگذارید و کدنویسی یاد بگیرید، تنها کافیست تا با ادبیات و واژگان schema.org آشنا شوید و از آن در کدهای Html سایت استفاده کنید. 
کدهای اسکیما توسط همکاری گسترده تیمی بین گوگل، بینگ و یاهو خلق شدند! قطعا به این فکر کردید که چطور رقبا برای کمک به هم دور هم جمع میشوند؟! اما کدهای اسکیما دقیقا حاصل همکاری چند جانبه بین این رقبا است. 

کدهای schema برای کاربران خلق  شدند.

وقتی که وبسایتی که از کدهای اسکیما استفاده می کند، کاربران در نتایج جستجو می بینند که این سایت درباره چیست، موقعیت مکانی اش کجاست، کاربردش چیست، قیمت خدمات آن چگونه است و صدها مورد دیگر... برخی نشانه های اسکیما را کارت ویزیت مجازی شما می دانند.
هدف وجود موتورهای جستجو، دست‌یابی کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است و اسکیما دقیقا برای همین طراحی شده است.

آیا با استفاده از کدهای اسکیما به نتایج بالای جستجو دست می یابیم؟

هنوز مدارک و شواهد کافی وجود ندارد که این میکروداده ها تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی نتایج جستجو دارند، با این وجود حضور شما را در نتایج برجسته تر خواهد کرد. این حضور برجسته تر شما است که می تواند به افزایش نرخ کلیک CTR کمک کند و به طور غیرمستقیم جایگاه شما را بهبود ببخشد.
در تاریخی که این مقاله منتشر می شود تنها کمتر از یک سوم نتایج جستجو گوگل از کدهای نشانه گذاری اسکیما استفاده می کنندو در سایت های فارسی زبان به عقیده نویسنده کمتر از ده درصد. پس موقعیت بزرگ و فوق العاده ای در اختیار شما قرار گرفته تا یک قدم از رقبای خود جلو بزنید.

کاربرد کدهای schema کجاست؟

نشانه گذاری با اسکیما به رتبه بندی بهتر شما در انواع مختلف محتوا کمک می کند. برای موارد زیر کدهای نشانه گذاری وجود دارد:
- مقالات
- کسب و کارهای محلی
- رستوران
- برنامه های تلویزیونی
- خلاصه کتاب
- فیلم
- اپلیکیشن
- رخدادها
- محصولات
- اشخاص
- دستورالعمل ها
لیست بالا برخی از معروف ترین نشانه های اسکیما بودند، احتمال اینکه شما داده هایی در سایت خود داشته باشید که به یکی از موارد لیست itemscope and itemtypes مرتبط باشد بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: آموزش ستاره دار کردن نتایج در جستجو گوگل با اسکیما (وردپرس)

اهمیت استفاده از اسکیما

وبسایت هایی که از نشانه های schema استفاده می کنند، در نتایج جستجو رتبه های بهتری بدست می آورند تا آنهایی که این مورد را نادیده می گیرند. تحقیقی نشان داد که سایت هایی که از اسکیما بهره برده اند به طور میانگین چهار رتبه بالاتر از رقبای نشانه گذاری نشده خود قرار گرفته اند. البته که نمی توان گفت این تفاوت قطعا به خاطر وجود کدهای اسکیما بوده است و باید فاکتورهای سئو زیادی را در این امر دخیل دانست اما بدون شک بی ارتباط نیست.

آموزش استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما (Schema) در وبسایت

حالا با من همراه باشید تا درباره استفاده از اسکیما در سایت صحبت کنیم. با این کار می توانیم در رتبه بندی ها رشد کنیم، در نتایج بدرخشیم و به هدف اصلی یعنی افزایش ترافیک هدفمند برسیم.

1. به لینک Google’s Structured Data Markup Helper وارد شوید.

استفاده از کدهای اسکیما

2. نوع اطلاعاتی که می خواهید تا نشانه گذاری ها روی آن انجام شود را انتخاب کنید.

انتخاب های زیادی در این بخش دارید، هر چند این لیست کامل نیست. برای نمونه من مقاله را انتخاب می کنم چرا که اکثریت محتواها مقاله هستند.

3. آدرس URL صفحه یا مقاله ای که می خواهید نشانه گذاری ها را بر رویش انجام دهید وارد کنید.

اگر فقط کدهای HTML صفحه را در اختیار دارید نیز می توانید وارد کنید. پس از آن بر روی "Start Tagging" کلیک کنید.

نحوه بررسی کدهای اسکیما

صفحه شما در سمت چپ باز می شود و ابزارهای نشانه گذاری نیز در سمت راست در اختیار شما قرار می گیرد. 

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت پرسش و پاسخ در نتایج گوگل

4. قسمت هایی که می خواهید نشانه گذاری کنید را انتخاب کنید.
از آنجایی که نوع محتوای انتخابی من مقاله است، می خواهم نام آن را انتخاب کنم و نشانه "Name" را برایش مشخص کنم. برای این منظور کل تیتر را انتخاب می کنم و ابزار کوچکی باز می شود، بر روی Name کلیک می کنم و این نام به سمت راست منتقل می شود.

بارگزاری صفحه برای بررسی اسکیما

5. به اضافه کردن نشانه ها ادامه دهید.

از لیست آیتم ها به عنوان راهنما استفاده کنید، بخش های دیگر را انتخاب کنید و به لیست نشانه گذاری ها اضافه کنید. مطمئنا همه آیتم ها را نمی توانید اضافه کنید، آن هایی که می توانید را وارد کنید. با توجه به نوع محتوا نیز فیلدهای متفاوتی دریافت می کنید، برای مثال فیلدهای محتوای محصول کاملا با یک مقاله متفاوت است.

6. فایل Html خود را بسازید.

وقتی کار شما با نشانه های اسکیما تمام شد، دکمه Create Html را بزنید.

ساخت فایل کدهای نشانه گذاری اسکیما

فایل Html شما آماده و قابل دریافت می شود، می توانید به سادگی آن را کپی کنید و به CMS خود رفته و در بخش کدهای Html صفحه کدهای جدید را وارد کنید.

7. با استفاده از Structured Data Testing Tool بررسی کنید که صفحه شما با کدهای نشانه گذاری اسکیما چه شکلی خواهد شد.

به جای اینکه صفحه را منتشر کنم و بعد از آن بررسی را انجام دهم، ترجیح می دهم کدها را آنالیز کنم. برای این منظور به آدرس لینک شده بروید.

راهنمایی برای شروع استفاده از کدهای اسکیما

هدف از این مقاله شروع کار شما با کدهای نشانه گذاری schema است که بسیار گسترده هستند. نکاتی که در ادامه برای شما آورده ام برای استفاده عمیق تر از کدهای اسکیما بسیار موثر خواهد بود.

نشانه های schema که بیش از باقی آنها استفاده شده اند را بیابید.
Schema.org لیست نشانه های رایج را فراهم کرده است. شما می توانید با مراجعه به صفحه schema به این لیست دسترسی داشته باشید. انواع مختلف آن که به کسب و کار شما مرتبط است را بررسی کنید.

تمام نشانه های اسکیما که لازم دارید را بردارید.
همانطور که گفتم کدهای اسکیما هزاران مورد هستند و برای دسترسی به تمام آنها می توانید به The Type Hierarchy وارد شوید. این سوپرلیست انواع نشانه های اسکیما را در خود جای داده است.

هرچه بیشتر نشانه گذاری کنید، بهتر!
هرچه بیشتر محتوای خود را با این کدها نشانه گذاری کنید، بهتر است. وقتی که ببینید چه طیف وسیعی از این کدها وجود دارد و شما می توانید در سایت خود از آنها استفاده کنید شگفت زده خواهید شد.
در نظر داشته باشید که همیشه باید محتواهایی که در مقابل چشمان کاربر ظاهر می شوند را نشانه گذاری کنید و نه تگ هایی که hidden هستند.

حال و آینده وبسایت خود را متحول کنید.
با وجود اینکه استفاده از این کدها بسیار ساده است، عجیب به نظر می آید که سایت های بسیار کمی از آنها استفاده می کنند.
نشانه گذاری schema یکی از نوآوری ها در سئو است که احتمالا تا سالها با ما خواهد ماند. حالا وقت یادگیری و وارد کرد این کدها برای بهبود رتبه بندی در نتایج جستجو است، اگر همین حالا شروع به این کار کنید قطعا قدم بزرگی از رقبای خود جلو می افتید. 
شما چطور از کدهای اسکیما برای سایت خود استفاده می کنید؟

  • (3 امتیاز، میانگین 5.00 از 5)

نظرات

ثبت نظر

یادداشت شما با موفقیت ثبت شد، پس از تایید مدیریت، در وب سایت نمایش داده خواهد شد