گراف دانش گوگل

2021-04-05 13:16:08

گراف یا نمودار دانش “Knowledge Graph” در ماه می سال 2012 منتشر شد. این تکنولوژی جدید به موتور جستجوی گوگل کمک میکند تا جواب سوال های عمومی در رابطه با مردم، مکان ها و مسائل دیگر را در کنار نتایج سنتی جستجو (نتایج عادی جستجو که شامل لینک سایتهای مختلف است) ارائه دهد.

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

هم چنین این امکان را فراهم می آورد که گوگل به دنبال روش جدیدی برای پاسخ به عبارات جستجو شده برود و نه فقط صرفا صفحات را به عنوان پاسخ ارائه دهد بلکه ماهیت “entities” و محتوای توصیف کننده را در نتایج نمایش دهد.

نمودار دانش چیست؟

نمودار “Knowledge Graph” برای اشاره به نحوه ارتباط اجزای یک ماهیت کلی است. گوگل برای معرفی نحوه ارتباط صفحات از “link graph” استفاده میکند که نشان میدهد کدام یک از این صفحات نسبت به دیگری از محبوبیت بیشتری برخوردار است. فیس بوک از نمودار اجتماعی “social graph” استفاده میکند تا متوجه نحوه ارتباط افراد شود. گراف دانش “Knowledge Graph” اصطلاح گوگل برای ایجاد ارتباط بین افراد مختلف، مکان ها، اشیاء و حقایق مابین این ماهیت‌ها است.

وال استریت ژورنال در سال 2012 مقاله ای در رابطه با نمودار دانش منتشر کرد و آن را بسیار گسترده و تاثیرگزار دانست. اما نظر برخی از کارشناسان صرفا ایجاد یک ابزار جدید و نه تغییر کلی بود، که البته با مشاهده دقیق تر نظرشان تغییر کرد. این یک تغییر چشم گیر بود، وال استریت ژورنال درست میگفت، گراف دانش مانند الگوریتم “Search Plus Your World” که در ژانویه همان سال منتشر شد و مانند “Universal Search” در سال 2007، یک تغییر اساسی بود.

گوگل هم چنان گستره دید خود را مانند سابق حفظ کرده است و نتایج جستجوهای آن، بعد از انتشار نمودار گراف تحت تاثیر قرار نگرفته است. اطلاعات نمودار دانش به واحدهای جدیدی در نتایج جستجو هدایت میشود، که در اینجا به اصطلاح آن ها را “knowledge panels” مینامیم (زیرا که گوگل نامی برای آن ها انتخاب نکرده است.) پنل های دانش در سمت راست نتایج جستجو ظاهر میشوند و خللی در نتایج عادی عبارات ایجاد نمیکنند.

گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل

پنل های دانش به شکل دائمی نمایش داده نمیشوند و تنها زمانی که لازم باشد در نتایج ظاهر میشوند و در هنگام نمایش، اطلاعات کامل و مفیدی را ارائه مینمایند.

ویدئوی معرفی گراف دانش

گشت و گذار واقعی

با جستجوی عبارت “بهرام رادان”، در سمت راست نتایج، اطلاعات کلی در مورد این بازیگر ظاهر میشود. در زیر این اطلاعات، اسامی فیلم هایی که بهرام رادان در آنها ایفای نقش کرده است نمایش داده شده، با کلیک بر روی هر یک از این عناوین، گوگل شما را به صفحه جستجوی فیلم هدایت میکند که شامل اطلاعاتی در رابطه با بازیگران و سال تولید فیلم است. به این ترتیب شما میتوانید علاوه بر مطالعه اطلاعات کلی در رابطه با این بازیگر، به گشت و گذار در لیست فیلم ها، آلبوم های موسیقی و یا شبکه های اجتماعی دیگر که بهرام رادان در آن ها حضور دارد بپردازید. این موضوع سبب میشود تا با چند کلیک ساده اطلاعات کلی را در یک قاب بدست آوریم و نرخ گردش در گوگل بیشتر شود.

3.5 میلیارد داده واقعی در رابطه با 500 میلیون موضوع!

گوگل اذعان داشته که در حدود 3.5 میلیارد داده واقعی را در رابطه با 500 میلیون موضوع مختلف یا ماهیت ثبت کرده است. در حقیقت این ماهیت ها در رابطه با اشخاص، مکان ها و چیزهای گوناگونی است که میتوان آن ها را از جنس اسامی دانست.
در ادامه میتوانید بعضی از مثال هایی را که گوگل در رابطه با آن ها اقدام به جمع آوری اطلاعات کرده را مشاهده نمایید؛
بازیگران، کارگردانان و فیلم ها
آثار هنری و موزه ها
شهر ها و کشورها
جزایر، دریاچه ها و چراغ های دریایی
آلبوم ها و گروه های موسیقی
سیاره ها و فضاپیماها
رولر کوسترها و آسمان خراش ها
تیم های ورزشی و ورزشکاران
این عناوین برخی از دسته هاست که گوگل در رابطه با آن ها مشغول به فعالیت است. روابط میان حقایق بسیار مهم تر از خود آن هاست. زیرا که دانستن روابط این اجازه را میدهد که گوگل به درستی نام بهرام رادان را در فیلم های مرتبط به او ذکر نماید.

آمار دقیق و محبوب

چه اطلاعاتی برای نمایش ثبت میشوند؟ در حقیقت، گوگل حقایق را از منابع دقیق استخراج میکند و حقایقی با جستجوی زیاد را برای ارائه به مخاطب انتخاب میکند. در جستجوهای اسامی عمومی، گوگل نتایجی را نشان میدهد که کاربران در مورد عبارت جستجو شده، بیشتر به دنبال آن هستند. برای مثال در جستجوی دو عبارت “پروفسور سمیعی و همایون شجریان” برای پروفسور سمیعی اسامی کتاب ها، نام همسر و لینک زندگی نامه او در ویکی پدیا، در پنل دانش ظاهر میشود که نشان میدهد، کتاب های پروفسور سمیعی جستجویی بیشتری داشته است. اما برای پنل دانش همایون شجریان، اسامی آهنگ ها و آلبوم های این هنرمند نمایش داده میشود که نشان دهنده این است که حقایق جستجو شده در رابطه با این هنرمند بیشتر در رابطه با آلبوم های موسیقی اوست.

حقایق یا فرمان های اجرایی؟

هنگامی که به پنل دانش “knowledge panel” نگاه میکنیم، علاوه بر مشخصات و حقایق کلی راجع به عبارت جستجو شده، در پائین صفحه به قسمت “People also search for” برمیخوریم که در آن مطالب مشابه با موضوع جستجو شده قرار گرفته است. اما چیزی که به نظر کم می آید، جای خالی دستورالعمل هایی در پنل دانش است. بطور مثال در جستجوی عبارت همایون شجریان، میتوان جایگاهی را برای اعلام زمان های کنسرت و رزرو بلیط اختصاص داد، میتوان گفت برای افرادی که جستجو کننده این عبارت هستند، اطلاع از زمان کنسرت های همایون شجریان میتواند جالب باشد. اما نظر سرپرست گوگل “Amit Singhal” در این باره جالب است:

فرمان های عملیاتی اجرایی میشوند؟

بله حتما، البته ما این موضوع راهم بررسی خواهیم کرد، اما فعلا میخواهیم آن را منتشر کنیم تا ببینیم نقاط قوت و ضعف پنل دانش در کجاست.
در جستجوی بعضی از عبارات گسترده تر، که بعضا برای چند اسم پرجستجو انتخاب شده اند مانند آندرومدا (نام کهکشان همسایه راه شیری و هم زمان نام یک سریال پرطرفدار) یا عبارات مشابه با عبارت جستجو شده که آن هم پرطرفدار است؛ مانند عبارت “تهران” که میتوان عبارات گردشگری تهران یا مناطق دیدنی تهران را مشابه آن دانست، در زیر قسمت پنل دانش و در باکس “See results about” به نمایش درمی آیند.
پس میتوان نتیجه گرفت که گوگل با توجه اطلاعات سایر جستجوهای مرتبط تصمیم میگیرد که این قسمت را پر کند.

سرمنشأ حقایق گوگل از کجاست؟

گوگل چطور همه این حقایق را میداند؟ “Google Squared” تلاش اولیه گوگل برای جمع آوری حقایق سراسر وب در سال 2009 بود، گوگل هم چنان این سرویس را دارد، اما پروژه به دلیل عدم دقت لازم در سال 2011 بسته شد.
میتوان جهش گراف دانش را در سال 2010 و با خرید “Metaweb” دانست. متا وب دقت لازم را رعایت کرده بود و در کنارش به دنبال روابط میان حقایق میگشت، در حقیقت متا وب یک پایگاه اطلاعاتی از حقایق بود.
از آن زمان در کنفرانس های گوگل به اضافه شدن و رشد پایگاه های داده حقایق اشاره میشد. این حقایق از منابع معتبری مانند کتاب های مرجع در دنیا، ویکی پدیا و سایت های معتبر دیگر جمع آوری میشود.
در حقیقت “Amit Singhal” میگوید: “هرجا که بتوانیم یک پایگاه داده جدید تعریف کنیم، بی شک آن را اضافه میکنیم.”

حذف اطلاعات بد

از آنجا که اطلاعات پنل دانش از منابع انسانی و سایتهای دیگر تهیه میشود، امکان خطا به هر شکلی وجود دارد، به همین علت است که گوگل در پنل دانش قسمت “Report a problem” را قرار داده است؛ تا کاربران بتوانند مشکل را گزارش کنند. با کلیک بر روی این قسمت میتوانید مشخص نمایید که این قسمت مشکل دارد یا خیر. درباره این قسمت باید گفت که گوگل از الگوریتم های کامپیوتری و اشخاص واقعی برای حذف یا تغییر یک قسمت از نتایج استفاده خواهد کرد.
اگر تغییری ایجاد شود، به منبع آن اعلام خواهد شد. بطور مثال ویکی پدیا از همه تغییرات و مشکلات آگاه خواهد شد. لازم نیست که حتما تغییری را در وبسایت خود ایجاد کند، ولی در حقیقت این سرویس منتظر پاسخ و نظر ویکی پدیا خواهد بود.

آیا برای ناشران افت ترافیک رخ میدهد؟

موتورهای جستجو در طول سال ها و به طور گسترده ای به سمت نمایش پاسخ مستقیم در نتایج خود حرکت کرده اند. این موضوع موجب شده تا برخی از ناشران نگران از دست دادن ورودی و جایگاه شوند. علاوه بر این چرا نیاز به کلیک بر روی نتایج دیگر باشد تا زمانی که جواب به شما داده شده است؟
گراف دانش در حقیقت به دنبال همین جواب های سریع میگردد، که موجب میشود تا نگرانی های جدیدی ایجاد شود.
در جواب این نگرانی ها Singhal میگوید که ناشران نباید نگران باشند. او میگوید که بیشتر عبارات این چنینی، که گوگل پیدا کرده، ترافیک بیشتر سایت ها را کم نخواهد کرد. البته از منظری دیگر، پنل دانش میتواند اطلاعات مفیدی ارائه کند که کاربر را به جستجو وادارد و در نهایت ترافیک را به سایتهای هدف هدایت کند.
با این حال، بعضی از سایتها ورودی خود را از دست خواهند داد. اما به نظر منطقی میرسد که برای عبارت های ساده مانند “2+2” گوگل دیگر جواب مستقیم را ارائه دهد.
نگرانی بیشتر برای سایت هایی است که بطور مثال یک منبع معتبر مانند ویکی پدیا اطلاعات آن ها را ذخیره کرده و گوگل اطلاعات را در پنل دانش به نمایش درآورده است. بطور مثال سایتی که اطلاعات مفیدی در رابطه با همه ترن های دیزنی لند جمع آوری کرده، اگر ویکی پدیا این اطلاعات را از روی سایت بردارد، چه اعتباری نصیب صاحب سایت اصلی خواهد شد؟ این حقایق را نمیتوان با برند منبع ذخیره کرد، پس چه اتفاقی می افتد؟
گوگل لینک های اعتباری را به سایت هایی مانند ویکی پدیا ارائه میدهد. در عوض ویکی پدیا اعتبار میگیرد البته در حالتی که در بهبود رتبه اش کمکی نمیکند. اما این اتفاق، منبع حقایق را با فاصله دو کلیک مشخص مینماید که ممکن است کاربر را به کلیک کردن برای آگاهی از اطلاعات کاملتر ترغیب نماید.
این نکته ایست که باید بیشتر پرورانده شود. در حقیقت، گراف دانش بیشتر روی سایتهایی تاثیرگذار است که اقدام به انتشار حقایق میکنند. سایت هایی که بر روی جواب های کوتاه تمرکز کرده اند ممکن است دچار افت ورودی شوند. هم چنین مهم است که به یاد داشته باشیم که نتایج اصلی هیچ وقت حذف نشده اند و گراف دانش با هدف ادامه دار شدن جستجو شکل گرفته است.
اگر بخواهیم وبسایت خودمان را در نتایج پنل دانش نشان دهیم، میبایستی با مراجعه به FreeBase سایت خود را ثبت نمایید. البته این سرویس در سال 2016 بسته شد و گوگل از الگوریتم های پیچیده برای انتخاب منبع حقایق استفاده مینماید.

تبلیغات، فرمت های موبایل و تبلت

افرادی که با این نوع از تبلیغات آشنا هستند به سرعت میتوانند متوجه تغییرات شوند. در نتایجی که تبلیغات در آن ها وجود دارد، قسمت های تبلیغات هم چنان نمایش داده میشوند. برای نمایش پنل دانش همراه با نتایج دیگر، گوگل تغییراتی را در نحوه نمایش اعمال کرده تا فرمت کلی نمایش بهم نریزد.
اما متاسفانه راهی نیست که بتوان به کمک آن خود گراف دانش را جستجو کرد، این قسمت در عبارات مشخص به شکل خود به خود نمایش داده میشود.

رقابت در گراف دانش

موتورهای جستجوی دیگر هم قسمتی را برای گراف دانش اختصاص داده اند. Bing و Wolfram Alpha در همان سال که گوگل گراف دانش را معرفی کرد، به دنبال ارائه راهکار های خود برای رقابت با گوگل بودند. اما هر کدام به طور مثال بینگ نسبت به گوگل بیشتر به دنبال ارائه پاسخ های مستقیم است که میتواند باعث نارضایتی بیشتر ناشران شود.

آینده گراف دانش

در آینده، گراف دانش رشد خواهد کرد و فقط به نمایش حقایق بسنده نخواهد کرد، بلکه قسمت هایی را برای اجرای فرامین دستوری اضافه خواهد کرد. پس برای صاحبان وبسایتی که به ارائه حقایق میپردازند بهتر است که زیاد نگران تاثیر پنل دانش نباشند، چرا که دست آخر ورودی ممکن است از بعد دو یا سه کلیک وارد سایت آن ها شود.

اشتراک گذاری مطلب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *