الگوریتم گوگل پنگوئن 4.0

2021-04-05 05:43:48

در این مقاله قصد داریم تا شما را با الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا کنیم: چه مواردی موجب می شود تا پنگوئن سایت شما را جریمه کند، چطور متوجه شویم که پنگوئن سایت را جریمه کرده است؟ و چطور از جریمه این الگوریتم، رها شویم؟

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

این واژه اولین بار در تاریخ 24 آپریل 2012 توسط گوگل به دایره لغات سئو و الگوریتم های گوگل اضافه شد.
خیلی زود پس از معرفی الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن توسط گوگل به عنوان تلاشی جدید برای ارج نهادن به وبسایت های با کیفیت و پاکسازی نتایج موتور جستجوگر گوگل از حضور سایت هایی که با لینک سازی غیرطبیعی و تکرار بی هدف کلمات کلیدی سئو شده اند، معرفی شد.
پنگوئن به محض شروع فعالیت خود، 3.1 درصد از کل نتایج جستجوی انگلیسی زبان را تغییر داد و از سال 2012 تا 2016 ، چندین مرتبه بروزرسانی شد تا جامعه سئو کاران با چالش های جدیدی در بدست آوردن نتایج بالای جستجو دست و پنجه نرم کنند. هر بار که این الگوریتم بروزرسانی می شود، وبسایت های جریمه شده که لینک های اسپم خود را حذف یا Disavow کرده اند، ممکن است رتبه های سابق را بدست بیاورند و هم چنین، سایت های جدید که نیاز به جریمه شدن دارند، جریمه می شوند.

الگوریتم پنگوئن چه سایت هایی را جریمه می کند؟

پنگوین انجام دو شیوه ی سئو کلاه سیاه را جریمه خواهد کرد:
لینک سازی غلط: اکتساب و خرید بک لینک از وبسایت های غیرمرتبط و بی کیفیت، تلاشی مصنوعی برای ساخت چهره ای مشهور و معروف از محتوای وبسایت برای به اشتباه انداختن گوگل در کسب جایگاه بالا در نتایج جستجو. برای مثال، شرکت بیمه خودرویی در ایران را تصور کنید، که به همه فروم های مرتبط و بی ربط به حوزه کاری اش سرک می کشد و در بخش نظرات لینک خود را با عبارت “بهترین شرکت بیمه خودرو” انتشار می دهد، یا به چند وبسایت بی ارتباط پول می دهد تا همین لینک را در محتوایی کاملا بی ارتباط (برای مثال پرورش گل و گیاه) نشر دهند.
تکرار کلمات کلیدی: آلوده سازی صفحات وبسایت با تکرار بی هدف کلمات کلیدی برای بدست آوردن نتایج بالای جستجو بدلیل ارتباط نزدیک به search queries و در عین حال نداشتن محتوایی مناسب.

چطور متوجه جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل شویم؟

قبل از هر چیز باید تفاوت جریمه پنگوئن با یک جریمه دستی برای لینک سازی غیر طبیعی را بدانید، پنگوئن یک فیلتر ایندکس گوگل است که برای همه وبسایت های دنیا اعمال می شود، در حالیکه جریمه دستی تنها برای یک وبسایت اعمال می شود و گوگل سایت بخصوص را اسپم تشخیص می دهد.
این جریمه های دستی ممکن است حاصل گزارش وبسایت توسط کاربران به گوگل به عنوان اسپم باشد، هم چنین در نظر داشته باشید که گوگل فعالیت های برخی سایت های با اهمیت تر مانند شرکت های بانکی و پرداخت وام را بیشتر از کسب و کارهای کوچک تحت نظر می گیرد.

اگر گوگل آنالیتیک یک افت ناگهانی در رتبه بندی و ترافیک ورودی وبسایت شما را مطابق با تاریخ یک بروزرسانی الگوریتم پنگوئن نمایش می دهد، ممکن است پنگوئن شما را جریمه کرده باشد. حتما بررسی کنید که افت رتبه شما ناشی از رشد یک حریف قدرتمند در حوزه کسب و کارتان یا تنها افت جتسجوی عبارت مانند “خرید چوب اسکی” در فصل تابستان نباشد و با دقت بررسی کنید که آیا بک لینک های شما قوانین گوگل را نقض می کنند و در سایت هایی با اسپم اسکور بالا و بی ارتباط به حوزه کاری شما ثبت شده اند؟
اگر در تاریخ بروزرسانی پنگوئن، وبسایت شما رشد داشته است، پنگوئن به جای جریمه، تصمیم گرفته که ارزش بیشتری به شما بدهد. اگر هیچ تغییری در این تاریخ ها مشاهده نمی کنید، پنگوئن قصد تغییری در وضعیت فعلی شما نداشته است.
همیشه برای خرید بک لینک به تمام فاکتورهای سایت توجه کنید. شما می توانید مقاله همه چیز درباره بک لینک را برای انتخاب صحیح سایت های میزبان لینک های خود مطالعه کنید.

تاریخ تمام آپدیت یا بروزرسانی های اصلی الگوریتم پنگوئن

Penguin 1  بیست و چهارم آپریل 2012
penguin 2 بیست و ششم می 2012
penguin 3 پنجم اکتبر 2012
penguin 4 بیست و دوم می 2013 (هم چنین به نام penguin 2.0 نیز شناخته می شود)
penguin 5 چهارم اکتبر 2013 (هم چنین به نام penguin 2.1 نیز شناخته می شود)
penguin 6 هفدهم اکتبر 2014 (هم چنین به نام penguin 3.0 نیز شناخته می شود)
penguin 7 بیست و سوم سپتامبر 2016 (هم چنین به نام penguin 4.0 شناخته می شود)

چطور جریمه پنگوئن رفع می گردد؟

برعکس جریمه های شخصی و دستی که ممکن است شامل حالتان شود و بعد از رفع مشکلات توسط گوگل سرچ کنسول، درخواست بازنگری می دهید؛ برای رفع جریمه های پنگوئن نمی توان چنین درخواستی را ثبت کرد.
برای رفع جریمه، تمام لینک های اسپم سایت را بررسی کنید و تا حد امکان از سایت لینک دهنده بخواهید که لینک شما را حذف کند و به عنوان راه حل آخر از Disavow استفاده کنید. پس از پاکسازی تمام بک لینک های مضر، بازبینی محتوای وبسایت و اطمینان از عدم وجود “keyword stuffing” در سایت، منتظر ربات های خزنده گوگل باشید تا دوباره به سایت شما سر بزنند و شاید بخشش پنگوئن شامل حال شما شود.
 حتما:
– تمام بک لینک های غیر طبیعی و مضر را که خودتان ساخته اید یا به سفارش شما در سایتی بی کیفیت و غیرمرتبط ساخته شده، حذف کنید.
– بک لینک هایی که نمی توانید حذف کنید و یا به ناشر وبسایت لینک دهنده دسترسی ندارید را Disavow کنید.
– محتوای وبسایت را بازبینی کنید و از شر صفحاتی که با تکرار ربات گونه، غیرطبیعی و تکراری کلمات کلیدی ساخته شده اند خلاص شوید. هم چنین ارتباط معنایی کلمات کلیدی با موضوع صفحات را بررسی مجدد کنید.
در واقع، پنگوئن برای رفع ضعف گوگل در فریب خوردن توسط بک لینک های ساختگی تعداد بالا با کیفیت پایین طراحی و ساخته شد. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط این الگوریتم بی رحم، تمام محتوایی که نشر می دهید باید با ارزش باشد و بک لینک هایی که بدست می آورید باید “امن” و “با کیفیت” باشند. برای خرید بک لینک های با کیفیت و مطابق با دستورالعمل های گوگل دو راه پیش روی شماست:
خرید تبلیغات متنی
خرید رپورتاژ آگهی

پنگوئن 4.0 آخرین آپدیت الگوریتم سختگیر گوگل

Penguin 4.0 در تاریخ 23 سپتامبر به عنوان آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن معرفی شد و مهم ترین تغییر آن Real Time شدن فعالیتش است. تغییرات بسیار جالب و امیدبخشی اضافه شده است:
– پنگوئن دیگر وبسایتی را جریمه نمی کند! بلکه به سادگی ارزشی برای لینک های اسپم و غیر مرتبط قائل نمی شود. پس اسپم اسکور به فاکتوری بسیار با اهمیت برای خرید بک لینک تبدیل شده چرا که لینک های اسپم ارزش خرید نخواهند داشت.
– پنگوئن به هسته ی الگوریتم های گوگل اضافه شده و همیشه در حال بروزرسانی است.
– امکان سئو کلاه سیاه را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است و این یعنی رقابتی سالم.
– پنگوئن جدید فاصله بین مارکتینگ و سئو را بسیار کم کرده است.

بی ارزش شدن لینک ها به جای جریمه سایت

پنگوئن جدید بواسطه ی لینک های مخرب و اسپم هیچ سایتی را جریمه نخواهد کرد و تغییری در رتبه بندی ایجاد نخواهد شد، در عوض ارزش این لینک ها را در نظر نمی گیرد. اما هم چنان لینک های اسپم، اسپم اسکور سایت شما را بالا می برند و به بی ارزش شدن لینک هایی که به سایت های دیگر می دهید منجر خواهند شد که برای وبسایت های فروشنده بک لینک اصلا اتفاق خوشایندی نیست. پس هم چنان به حذف و Disavow لینک های اسپم ادامه دهید.
وقتی پنگوئن برای اولین بار توسط گوگل ارائه شد، طبق تعریفی که داشت هر بار که بروزرسانی دریافت می کرد وبسایت هایی را جریمه می کرد و برخی را افزایش رتبه می داد. این موضوع باعث شد تا فضای رقابتی در سئو کمی خراب شود، به این صورت که رقبا برای یکدیگر شروع به لینک سازی اسپم می کردند. سختگیری پنگوئن همراه با اطلاعات غلطی که بدست آورده باعث می شد روابط بین وبمستران و گوگل روز به روز تاریک تر شود.
حالا با پنگوئن 4.0، گوگل و وبمستران دوباره پیوند خوبی خورده اند و فضای رقابتی در سئو تا حد بسیار زیادی سالم تر شده است.
گوگل هم چنان از تاثیرگزاری فعالیت های اسپم بر نتایج SERP مصون می ماند، اما دیگر دلیلی ندارد تا صاحبان سایت ها شب ها کابوس پنگوئن ترسناک گوگل را ببینند، آنهم در حالیکه رفع جریمه این الگوریتم کاری گیج کننده، سخت و زمان بر است. جریمه های دستی هم چنان وجود دارند، اما توسط نیروی انسانی حاضر در گوگل، که بسیار بهتر از الگوریتم ها هدف ایجاد بک لینک ها و غیر طبیعی بودنشان را درک می کنند و تشخیص می دهند؛ خوشبختانه قابلیت بازنگری و رفع این گونه جریمه ها نیز روال ساده تری دارد.

پنگوئن هر لحظه شما را زیر نظر دارد

Penguin 4.0، حالا به عنوان یکی از الگوریتم های اصلی گوگل، هر لحظه وضعیت وبسایت شما را بررسی می کند و نیازی نیست که ماه ها و سال ها منتظر بروزرسانی های این الگوریتم باشید و تغییرات به سرعت نمایان می شوند. سایت هایی که در بروزرسانی penguin 3.0 جریمه شدند، 700 روز را تا بروزرسانی آخر و رفع جریمه صبر کردند.
اتفاق مطلوب دیگری که در این ورژن اتفاق افتاد ، به جای جریمه کل سایت، یک صفحه ارزش لینک هایش را از دست می دهد و ممکن است بواسطه آن رتبه خود را از دست بدهد که بواسطه بهبود محتوا و ایجاد بک لینک های مفید قابل درمان بود.
تمام بهبودهایی که پنگوئن در آپدیت آخر خود دریافت کرد، به نزدیک تر شدن سئو به بازاریابی و مارکتینگ کمک کرد به این صورت که دیگر فعالیت های اسپم گونه کمکی به رتبه نمی کرد و سئو کاران به جای دستکاری بک لینک ها به تولید محتوای بر پایه سئو و داشتن استراتژی های کلی برای رسیدن به هدفشان فکر کنند و سئوکارانی که با فعالیت های اسپم و مشکوک، قوانین گوگل را دور می زدند جای خودشان را به سئوکاران واقعی بدهند.

همه این اتفاقات واقعا فوق العاده هستند. باید از گوگل بابت این تغییر در الگوریتم پنگوئن قدردانی شود، مگر اینکه با فعالیت های اسپم و ربات گونه سئو می کردید! این بروزرسانی ترافیک بیشتری را به وبسایت هایی که لایق آن بودند هدایت کرد و بسیاری از صفحات نامناسب را در نتایج به عقب راند.
از اینکه تا انتهای این مطلب با راش وب همراه بودید از شما ممنونیم، بی صبرانه منتظر نظرات و تجربیات با ارزش شما در بخش نظرات هستیم.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *