آنچه در این مطلب خواهید خواند

آموزش حذف بک لینک های مخرب در search console

آموزش حذف بک لینک های مخرب در search console
آنچه در این مطلب خواهید خواند

حتما برای شما هم پیش آمده که با بررسی بک لینک های سایت از تعداد بالای بک لینک هایی که از سایت های کاملا بی ارتباط با موضوع سایت شما بدست آمده اند، تعجب کرده اید. بسیاری از این بک لینک ها SPAM SCORE بالایی نیز دارند و ممکن است در آینده موجب بالا رفتن اسپم اسکور شما نیز شوند.

اگر تمایل دارید، نسخه PDF مقاله را دانلود کنید.

همان طور که در مقاله ای جدا توضیح دادیم یکی از 27 فاکتور اسپم اسکور ، بک لینک های زیاد و غیرطبیعی شما از سایت های با فعالیت اسپم گونه (اسپم اسکور بالا) است، پس گاهی اوقات حذف کردن بک لینک های مخرب یکی از اولویت های کاری شما خواهد بود.

البته وظیفه تشخیص بک لینک های مخرب بر عهده الگوریتم پنگوئن گوگل است. پنگوئن به سادگی اینگونه سایت ها که بک لینک های بی جهت و بی ارتباطی را به سایت های دیگر می دهند تشخیص می دهد و ارزشی برای آن ها قائل نمی شود، چه منفی چه مثبت. پس چرا باید به فکر حذف اینگونه بک لینک ها باشیم؟
وقتی تعداد این بک لینک ها بسیار بالا می رود، ممکن است منجر به بالا رفتن اسپم اسکور سایت شما شود و این اتفاق نیز منجر به کم شدن کیفیت بک لینک هایی که شما به سایت های دیگر می دهید شود. هم چنین، خریداران بک لینک و رپورتاژ همیشه قبل از خرید، اسپم اسکور سایت ها را چک می کنند. پس اگر قصد فروش بک لینک در سایت دارید، اسپم اسکور بالا می تواند تاثیر زیادی بر کاهش مشتریان بالقوه شما داشته باشد.

به هر حال، شما همیشه می توانید با بدست آوردن بک لینک های با کیفیت، تاثیرات مخرب بک لینک های بی کیفیت را خنثی کنید و برای این منظور دو راه پیش روی شماست:
1. خرید رپورتاژ آگهی
2. خرید بک لینک با کیفیت

با این وجود اگر بک لینک های مخرب، توانسته تاثیراتی بر جایگاه شما و منجر به افت رتبه سایت شما شده باشد، وقت آن است که برای حذف کردن یا Disavow کردن آن ها تصمیم بگیرید.

آموزش disavow کردن بک لینک ها در google search console

قبل از هرچیز تا جایی که برای شما مقدور است سعی کنید تا با صاحب وبسایت ارتباط بگیرید و از او درخواست حذف لینک را داشته باشید. اگر این کار مقدور نیست، با ادامه آموزش همراه ما باشید.
گوگل تلاش زیادی برای عدم ایجاد تاثیر منفی بر سایت ها به واسطه وجود بک لینک می کند، اما در بعضی مواقع لینک های ورودی به سایت شما ممکن است نظر گوگل را درباره آن صفحه یا کل وبسایت تغییر دهد. اما در درجه اول google توصیه می کند تا جایی که امکان دارد لینک های اسپمی و بی کیفیت خود را به صورت دستی حذف کنید و به عنوان آخرین راه حل disavow کنید.

اخطار: این پروسه، یک فرآیند پیشرفته و بسیار مهم است و باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود، اگر به درستی انجام نشود، می تواند نتایج شما را در گوگل تحت تاثیر منفی قرار دهد، هم چنین ممکن است به کارایی سایت شما در google search console آسیب بزند.

پیش از هرچیز، درباره ضروری بودن آن تصمیم بگیرید

در اکثر مواقع، گوگل می تواند اعتبار بک لینک ها را ارزیابی کند و راجع به ارزش آن ها تصمیم بگیرد، به همین خاطر بسیاری از سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار ندارند.

تنها در صورتی از این ابزار استفاده کنید که:
1. مقادیر قابل توجهی از بک لینک های اسپمی، مصنوعی یا بی کیفیت به سایت شما داده شده است.
2. لینک ها منجر به افت رتبه سایت شما شده اند.

قدم اول: لیست لینک هایی که باید Disavow شوند را استخراج کنید

در قدم اول شما باید لیست لینک هایی که قرار است disavow شوند را داخل یک فایل txt برای آپلود کردن به گوگل جمع آوری کنید.

قالب فایل لینک ها:
• در هر خط یک آدرس URL یا یک دامنه را مشخص کنید. شما نمی توانید یک زیر مسیر مانند /example.com/en را به طور کلی disavow کنید. پس آدرس یک صفحه یا به طور کلی یک دامنه.
• برای disavow کردن یک دامنه یا زیردامنه به آن پیشوند “:domain” را اضافه کنید، مانند: domain:example.com
• فایل شما باید، یک فایل text باشد و به صورت UTF-8 یا 7-bit ASCII کد گذاری شده باشد.
• پسوند فایل ارسالی txt. باشد.
• شما می توانید توضیحاتی برای خودتان با اضافه کردن نشانه # در ابتدای آن در صفحه بنویسید. هر عبارتی که با # آغاز شود توسط گوگل نادیده گرفته می شود.

مثال:

Two pages to disavow #
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

One domain to disavow #
domain:shadyseo.com

هم چنین در صفحه Link Report کنسول جستجوی گوگل، می توانید لیست تمام سایت هایی که به شما لینک داده اند را دانلود کنید. برای این منظور بر روی دکمه export external links کلیک کنید. دقت کنید که تمام آدرس هایی که نمی خواهید disavow کنید را پیش از آپلود این فایل برای گوگل پاک کنید.

قدم دوم: لیست خود را آپلود کنید

حالا لیست حاوی صفحات و دامنه های انتخابی خود را باید برای گوگل ارسال کنید.
هر بار که لیست تازه ای را آپلود کنید، جایگزین لیست قبلی خواهد شد.
1. به صفحه disavow links tool page مراجعه کنید.
2. سایت خود را انتخاب کنید.
3. بر روی گزینه disavow link کلیک کنید.
4. گزینه choose file را کلیک کنید و فایلی که ساخته اید را انتخاب کنید.
5. ممکن است تا یکی دو هفته زمان ببرد تا گوگل اطلاعاتی که شما فرستاده اید را ارزیابی کند. لیست شما در ایندکس گوگل باقی می ماند تا زمانیکه ربات های خزنده آن دوباره صفحات شما و سایت های لینک دهنده را بررسی کند.
لینک های disavow شده شما از لیست لینکها در کنسول جستجو گوگل حذف نخواهند شد و گوگل هیچ گونه اطلاعی درباره موفقیت آمیز بودن disavow شدن نیز در اختیارتان قرار نمی دهد. احتمالا باید از تاثیرات این فرآیند عملی شدن آن را تشخیص دهید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفا امتیاز خود را ثبت کنید و نظرات خود را برای ما بنویسید.