این راهنما هر آنچه باید برای کار با google search console بدانید را در اختیار شما می گذارد. اگر در ابتدای را سئو هستید، من هرآنچه باید به عنوان مباحث پایه ای در کار با کنسول جستجوی جدید گوگل بدانید در اختیارتان خواهم گذاشت.
هم چنین، اگر در سئو حرفه ای هستید و تجربه بالایی دارید، در این راهنما نکات پیشرفته و استراتژی های مفیدی برای بهبود سئو سایت را با شما مطرح خواهم کرد.
اگر می خواهید از تمام قدرت google search console جدید برای آنالیز سایت خود استفاده کنید، این راهنما بهترین انتخاب شما خواهد بود.
تعداد کلمات: 2300 زمان مطالعه: 17 دقیقه هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید
فهرست مطالب:
بخش اول: آغاز کار با سرچ کنسول گوگل
• قدم اول: روش نصب google search console بر روی سایت
• قدم دوم: دامنه ترجیحی خود را انتخاب کنید
• قدم سوم: کشور هدف را تعیین کنید
• قدم چهارم: گوگل آنالیتیکس خود را به کنسول جستجو متصل کنید
• قدم پنجم: ایرادات امنیتی احتمالی را بررسی کنید
• قدم ششم: نقشه سایت را اضافه کنید
بخش دوم: بهینه سازی سئو تکنیکال با new google search console
• رفع ایرادات index coverage report
• Errors
• Valid with warnings
• Valid
• Excluded
در این بخش، به شما شروع کار با کنسول جستجوی گوگل را خواهیم آموخت، قبل از هرچیز، باید یاد بگیرید چطور سایت خود را با google search console راه اندازی کنید. با من همراه باشید تا به عنوان اولین قدم، کنسول جستجو را با سایت خود هماهنگ کنیم.
ابتدا از لینک روبرو وارد گوگل سرچ کنسول شوید: google search console
بر روی دکمه add a property کلیک کنید و آدرس دامنه خود را وارد و اضافه کنید.
حالا باید سایت خود را تایید کنید. برای این منظور گوگل 7 راه مختلف به شما معرفی می کند که من 3 راه ساده آن را به شما نشان خواهم داد:
1. فایل HTML: یک فایل HTML در اختیار شما قرار می گیرد که باید در بدنه سایت وارد شود.
2. CNAME یا TXT Record: در این روش شما یک CNAME بخصوص یا یک TXT Record را در تنظیمات دامنه اضافه می کنید.
3. افزودن کد HTML: (پیشنهاد نویسنده) در این روش چند خط کد را به سادگی در header سایت خود وارد می کنید. اگر سایت شما وردپرسی است، می توانید از افزونه insert header and footer استفاده کنید.
نکته مهم: شما باید هر دو نسخه http یا https سایت خود را جداگانه در کنسول جستجو ثبت کنید.
اگر ضرورت استفاده از SSL و تغییر آدرس سایت به Https برای شما سوال ایجاد می کند، به مقاله لینک شده مراجعه کنید.
قدم دوم شما در این راه انتخاب دامنه ترجیحی خواهد بود.
این کار به گوگل نشان می دهد که از آدرس بدون www یا با www استفاده کند. گوگل می تواند آدرس های شما را در نتایج با یا بدون "www" نشان دهد. به شخصه خیلی آدرس با www دلخواه من نیست، اما در کل این موضوع هیچ تاثیری بر سئو سایت شما نخواهد گذاشت.
هم چنین شما می توانید گزینه dont set a preferred domain را انتخاب کنید که اصلا توصیه نمی شود چرا که گوگل هم اذعان داشته: "اگر شما دامنه ترجیحی خود را انتخاب نکنید، ممکن است آدرس با یا بدون www را هر کدام نسخه های جداگانه ای از سایت شما به صفحات مختلفی در نظر بگیرد."
این موضوع می تواند به شدت قدرت بک لینک های شما را کاهش دهد.
نکته مهم: بوسیله ریدایرکت 301 اتوماتیک تمام ترافیک و لینک های خود را به آدرس ترجیحی دامنه ریدایرکت کنید. برای مثال تمام لینک های مانند https://rushweb.ir به https://www.rushweb.ir ریدایرکت می شوند. این کار بهترین تاثیر بر سئو و تجربه کاربری سایت را دارد.
گوگل به خوبی می تواند کشوری که شما به عنوان هدف اصلی کسب و کار نشانه گرفته اید را تشخیص دهد.
بدین منظور، گوگل داده هایی مانند موارد زیر را بررسی می کند:
- دامنه سطح بالای کد کشوری (ccTLD) : برای مثال co.uk برای انگلیسی ها
- آدرس شما در وبسایت
-موقعیت سرور
- کشوری که بیشترین بک لینک ها را دریافت کرده اید
- زبانی که محتوای شما نوشته شده است.
به همین خاطر است که گفته می شود هرچه بیشتر به گوگل اطلاعات بدهید، بهتر است.
پس هدف بعدی ما تعیین کشور هدف در تنظیمات google search console خواهد بود.
1. در نسخه قدیمی کنسول جستجو گوگل تب search traffic را باز کنید و بر روی international targeting کلیک کنید.
2. در صفحه باز شده بر روی تب country کلیک کنید و تیک بزنید.
3. حالا کشور مورد نظر خود که بیشترین مخاطب را دارید کلیک کنید.
به همین سادگی!
به تازگی در نسخه جدید این امکان در تب Legacy tools and report اضافه شده است.
اما هم چنان وارد همان صفحه نسخه قدیمی خواهید شد.
در سال 2013، گوگل در خبری اعلام کرد که جسجتو های کاربران در گوگل آنالیتیکس دیده نخواهد شد و از فرآیند SSL پیروی می کند.
این خبری خوب برای امنیت کاربران و خبری بد برای وبمستران بود، چرا که حالا در بخش keyword ورودی کاربران به سایت عبارت (not provided) را به جای عبارت کلیدی ای که کاربر بوسیله آن وارد سایت شده بود می دیدند.
اما خبر خوب این است که می خواهم راهی برای برگرداندن برخی از این عبارات به گوگل آنالیتیکس شما معرفی کنم.
ابتدا، google analytics خود را باز کنید. سپس بر روی دکمه ADMIN کلیک کنید.
بر روی Property Settings کلیک کنید.
پایین بیایید تا گزینه Adjust Search Console را ببینید و بر روی آن کلیک کنید. سپس add را انتخاب کنید.
سپس آدرس سایت خود را مشاهده خواهید کرد، انتخاب کنید و save کنید.
حالا از این پس می توانید به قسمت ACQUISITION مراجعه کنید. در این بخش به زودی اطلاعات بیشتری مانند Landing pages و impressions و داده های کلیک خواهید داشت.
اطلاعاتی مانند نرخ کلیک یا CTR ، رتبه های شما و کلیک هایی که دریافت کرده اید به تفکیک کشورها در بخش countries جمع آوری می شود.
مهم تر از همه اینکه در بخش Queries می توانید اطلاعات از دست رفته کلمات کلیدی را مشاهده کنید.
عالی شد! هر چند اطلاعات کامل نخواهد بود ولی از قبل خیلی بهتر می شود. نسبت به قبل کوهی از اطلاعات دریافت می کنید.
نهایتا، ایرادات احتمالی امنیتی سایت خودتان را بررسی کنید، برای این منظور از تب security and manual actions ، بر روی security issues کلیک کنید.
و ببینید نظر گوگل در این باره چیست. تصویر زیر بهترین پیغام ممکن است.
اگر شما وبسایت کوچکی دارید نیازی به نقشه سایت هم نخواهید داشت، اما برای سایت های بزرگتر مانند فروشگاه های اینترنتی با صدها محصول داشتن نقشه سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.
بهرحال، چه کوچک چه بزرگ، داشتن نقشه سایت خالی از لطف نخواهد بود. برای این منظور:
اول از همه، باید نقشه سایت را بسازید. اگر سایت شما وردپرسی است، به افزونه Yoast seo مراجعه کنید و از بخش زیر مجموعه General/Features ، نقشه سایت یا XML sitemap را روشن کنید.
با کلیک بر روی See the XML Sitemap نقشه سایت شما باز می شود.
حالا باید آدرس نقشه سایت را در سرچ کنسول جدید گوگل وارد کنید. از منوی سمت چپ، بر روی sitemap کلیک کنید و آدرس نقشه سایت را در آنجا وارد کرده و submit کنید.
در این بخش تاکتیک هایی برای رفع مشکلات سئو به کمک google new search console را با شما در میان خواهم گذاشت. همانطور که می دانید با برطرف سازی این ایرادات رتبه های بهتر و ترافیک بیشتر دریافت خواهید کرد و سرچ کنسول گوگل ویژگی های بسیاری برای رفع این ایرادات دارد.
اگر همه چیز دروبسایت شما به درستی پیاده شده باشد، گوگل قادر خواهد بود که اولا صفحه شما را پیدا کند و دوما آن را به ایندکس اضافه کند.
گاهی اوقات نیز مشکلاتی پیش می آید که برای ایندکس شدن محتوای شما باید برطرف شوند. در این مواقع باید از بخش "index coverage report" به رفع این ایرادات بپردازیم.
این بخش به شما نشان می دهد کدام صفحات سایت شما در ایندکس گوگل هستند. هم چنین ایرادات تکنیکال و فنی که از ایندکس شدن آن ها جلوگیری می شود را نشان می دهد. در عکس زیر ارورهایی بوجود اومده
چهار بخش اصلی در این صفحه وجود دارد:
1. Errors
2. Valid with warnings
3. Valid
4. Excluded
1. با کلیک بر روی بخش errors صفحاتی که ارور دارند را در پایین نمودار می بینید. هم چنین نوع ایراد نیز مشخص شده است.
این ارور بدین معنی است که صفحه مورد نظر پیدا نمی شود و هم چنین صفحه 404 نیز اجرا نشده . کدهای اشتباه در هدر نشان داده می شود.
این صفحه ریدایرکت شده است اما نه به درستی.
این صفحه پیدا نمی شود و سرور به درستی صفحه 404 را بارگزاری می کند.
این ارور می تواند ناشی از هزاران ایراد باشد، باید صفحه مورد نظر را کاملا بررسی کنید.
ربات های گوگل به سرور دسترسی ندارند. ممکن است سرور crash یا time out شده باشد. آنهم زمانی که ربات قصد رجوع به صفحه داشته است.
2. در تب warnings نیز هشدارهایی درباره ایندکس شدن مطالب مشاهده می کنید که با هم بررسی می کنیم. بیشتر مواقع، هشداری که دریافت می کنید این است: indexed, though blocked by robots.txt
در این حالت بر روی url مورد نظر کلیک کنید و سپس test robots.txt blocking را انتخاب کنید.
اگر ربات ها دسترسی این صفحه را بسته باشند دو انتخاب پیش روی شماست:
. تگ noindex را به صفحه اضافه کنید و آدرس URL را از فایل Robots.txt پاک کنید.
. یا اگر نیازی به این صفحه ندارید آنرا از بخش URL Removal Tool کاملا حذف کنید.
3. در بخش Valid نیز می توانید صفحاتی که به درستی در ایندکس قرار گرفته اند را ببینید. اما در این بخش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
اگر با کاهش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده مواجه شده اید:
ممکن است برخی صفحات دسترسی ربات های گوگل را بسته باشند یا به اشتباه تگ noindex را به صفحات اضافه کرده باشید.
اگر با افزایش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده مواجه شده اید:
در این حالت نیز ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، مانند اینکه به اشتباه برخی صفحات را از noindex خارج کرده باشید. یا صفحاتی تولید شده اند که شما از وجودشان خبر ندارید. بهرحال، باید به سرعت برای حل این مشکل قدم بردارید.
4. در رابطه با بخش excluded نیز توضیحاتی ارائه خواهیم داد:
دلایل زیادی برای بستن دسترسی گوگل به برخی صفحات وجود دارد، مانند صفحات ورود یا تماس با ما، یا صفحاتی که محتوای تکراری یا Duplicated content دارند. یا در مواردی که صفحه مورد نظر کیفیت خوبی ندارد.
نکته: منظور از کم کیفیت این نیست که صفحه به درد نمی خورد بلکه ممکن است صفحه ای برای کاربران مفید باشد ولی نه برای موتورهای جستجو.
صفحات excluded در واقع از ایندکس گوگل حذف شده اند و وقتی روی اروری که دریافت کرده اید کلیک می کنید آدرس صفحات نیز به شما نمایش داده می شود.
با هم به بررسی این ارورها و راه حل هر کدام می پردازیم:
این صفحه به صفحه ی دیگری ریدایرکت شده است.
این مساله مشکلی نیست تا زمانیکه بک لینک هایی وجود داشته باشد که به همان صفحه اشاره می کنند. در این صورت ممکن است تاثیر بک لینک ها برای گوگل کم شود.
گوگل نسخه جایگزینی برای این آدرس را در جایی دیگر یافته است. این دقیقا همان کاری ست که از آدرس های canonical انتظار می رود و کاملا صحیح است و مشکلی وجود ندارد.
این مساله به بررسی دقیقی در ساختار سایت نیازمند است. در اکثر اوقات به علت ارور 404 بوجود می آید.
این صفحات توسط ربات های خزنده گوگل بررسی شده اند اما به دلایلی که گوگل حرفی از آن نمی زند ایندکس نشده اند. تجربه نشان می دهد این ارور به معنی این است که این صفحه استانداردهای لازم برای کسب جایگاه در نتایج جستجو را ندارد. پس راه حل آن افزایش کیفیت صفحه است. برای مثال، اگر از محتوای تکراری در این صفحه استفاده کرده اید آن را به طور اختصاصی بنویسید یا اگر محتوای صفحه کم و ضعیف است، آن را تکمیل کنید. به طور خلاصه، ارزش این صفحه را بالا ببرید و به گوگل نشان دهید که لیاقت کسب رتبه دارد.
گوگل به شما می گوید که این صفحه محتوایی مشابه با دیگر صفحات شما دارد و صفحه ای دیگر استانداردهای بالاتری دارد که جایگزین آن شده است. بهمین خاطر این صفحه از ایندکس گوگل پاک شده است.
راه حل: اگر در تعداد زیادی از صفحات محتوای تکراری دارید، در همه آن ها از تگ noindex استفاده کنید به غیر از صفحه ای که می خواهید ایندکس شود.
در این قسمت صفحاتی را مشاهده می کنید که توسط فایل robots.txt، دسترسی ربات های گوگل به این صفحات بسته شده است. با یک بررسی مجدد مطمئن شوید که صفحاتی را ناخواسته بلاک نکرده باشید.
در این بخش صفحاتی با محتوای تکراری را می بینید که با تگ canonical به صفحه مرجع ارجاع داده نمی شوند. برای مثال ما در راش وب فایل PDF مقالات را نیز آپلود می کنیم و از آنجایی که محتوای این فایل با مقاله اصلی یکسان است گوگل این ارور را نشان می دهد. این مساله مشکل بزرگی نیست ولی اگر می خواهید ضریب اطمینان بالاتری داشته باشید، بهتر است دسترسی ربات های گوگل به این صفحات را ببندید.
گوگل این صفحات را بررسی کرده اما هنوز در ایندکس خود ثبت نکرده است.
مشکلی نیست. تگ noindex که استفاده کرده اید در حال انجام وظیفه است.
اگر این مقاله به شما کمک کرده است آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و امتیاز خود را ثبت کنید. هم چنین ما را از نظرات خود محروم نسازید.
نظرات
سه روز زمان بسیار کوتاهی است برای اینکه انتظار دیتا از سرچ کنسول داشته باشید کمی بیشتر صبر کنید
بخش excludes صفحاتی هست که به خواست خود شما حذف شده اند ممکن است با فایل robots این کار را کرده باشید. به بررسی بیشتری نیاز است. تماس بگیرید.
ممنون از ارسال نظرتون، حتما انجام میدم و شما رو با ایمیل از این موضوع آگاه خواهم کرد.
موفق باشید
احتمالا به زودی برطرف می شه و گوگل هم چنان داره داده جمع آوری می کنه
شما چند وقته سایت را ساختید و دسترسی گوگل را باز کردید؟
به دلایلی رباتهای گوگل قادر به بررسی محتوای صفحه شما نیستند. این موضوع باید بررسی شود. می توانید با دفتر ما تماس بگیرید.