آنچه در این مطلب خواهید خواند

کلمه کلیدی (بهترین ابزارهای تحقیق)

کلمه کلیدی (بهترین ابزارهای تحقیق)
آنچه در این مطلب خواهید خواند

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، عبارات و موضوعاتی هستند که محتوای شما در رابطه با آن ها است. وقتی بحث درباره سئو و بهینه سازی سایت باشد، کلمه کلیدی در واقع عباراتی است که کاربران آن ها را در موتورهای جستجو مانند گوگل وارد می کنند. اگر همه چیز را در صفحه ای از سایت خود پیرامون کلیمه کلیدی به خصوصی قرار دهید، از image alt گرفته تا تیترها و بک لینک های آن صفحه، در واقع کلمه کلیدی شما همان عبارت بخصوص است.

به عنوان یک وبمستر یا مدیر سایت، هدف شما باید ارتباط عمیق و دقیق میان کلمه کلیدی محتوا و موضوع کلی متن شما باشد تا کاربر جستجوگر به هدف خود برسد و رضایت وی از رسیدن به صفحه شما جلب شود.

تعداد کلمات: 1550 زمان مطالعه: 13 دقیقه  هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

کلمات کلیدی چه اهمیتی دارند؟

اهمیت اصلی کلمات کلیدی آنجاست که ارتباط بین مقصود و نیت کاربر جستجوگر و محتوایی که شما برای پاسخ به نیاز وی آماده کرده اید را شکل می دهد. هدف شما از سئو سایت، در واقع رسیدن به نتایج بالای جستجو برای عبارات کلیدی مختلف که هدف شما هستند و افزایش ترافیک طبیعی به طبیع آن است. اگر کسب و کار شما یک باشگاه بدنسازی است و بر روی عبارتی مانند “باشگاه ورزشی” سرمایه گذاری کرده اید، ممکن است مخاطبینی که به دنبال یک باشگاه فوتبال و یا هر ورزش دیگری جز بدنسازی هستند را نیز جذب کنید که نه تنها مفید نیست بلکه می تواند به ضرر شما تمام شود. چرا که الگوریتم گوگل rank brain فاکتورهایی مانند خروج سریع از سایت را کیفیت پایین محتوای آن می داند.

کلمات کلیدی به اندازه مخاطبان سایت اهمیت دارند، چرا که شاید شما محتوای خود را به گونه ای توصیف کنید که نیاز مخاطبان را پاسخ نمی دهد. برای تولید محتوایی که به خوبی در رتبه بندی ها جای خود را پیدا کند و کاربران را به سایت شما هدایت کند، شما باشد نیازهای مخاطبان خود را بشناسید. به زبان مخاطبان بنویسید و همان محتوایی را در اختیارشان بگذارید که به دنبالش می گردند. برای این کار می توانید با مشتریان ارتباط بگیرید، در فروم ها به دنبال تاپیک های پر بحث باشید و یا خودتان به تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهایی مانند Moz keyword explorer بپردازید.

عبارات کلیدی طولانی چیست؟

کلمات کلیدی گستره بسیار وسیعی دارند و هدف قرار دادن آنها به طور مثال (بلیت) می تواند دست نیافتنی باشد، اما عبارات کلیدی که ترکیبی خاص از چندین عبارت هستند شانس دیده شدن بیشتری دارند و به نام “long-tail keywords” شناخته شده اند.

تحقیق کلمات کلیدی

نمودار بالا حجم جستجو را نسبت به تعداد کلمات کلیدی نشان می دهد. بیش از 70 درصد جستجوها در واقع عباراتی بلند هستند. کلمه کلیدی کوتاه می تواند هدف اصلی شما باشد به علت اینکه حجم جستجوی بالایی نیز دارند اما رقابت بسیار بالایی نیز میان رتبه های صفحه اول وجود دارد.

در راس این رقابت سخت، کلمات کلیدی مبهم بسیار وجود دارد. برای مثال وقتی کسی عبارت “بلیت” را جستجو می کند، معلوم نیست بلیت سینما می خواهد یا باغ وحش و یا می خواهد تاریخچه ایجاد و استفاده از بلیت را بداند یا از آخرین اخبار قیمت بلیت های هواپیما با خبر شود.

عبارت کلیدی طولانی می توانند واضح تر قصد و نیت کاربر جستجو کننده را برسانند. برای مثال، “بلیت هواپیما مشهد به تهران اکونومی کلاس” یا “بلیت سینما کوروش فیلم گوزن ها”. هم چنین رقابت کم تری در این عبارات وجود دارد و می توانید راه ساده تری تا رتبه های برتر نتایج جستجو داشته باشید. به علاوه وقتی گوگل متوجه شود صفحه شما در عبارات طولانی نیازهای کاربر را برطرف می کند شانس رشد سایت شما در تمام آن عبارات کلیدی بالاتر می رود.

نحوه صحیص استفاده از کلمات کلیدی در هر صفحه

درسته که شما صفحات را برای موتورهای جستجو بهینه می کنید اما فراموش نکنید گوگل درست همان چیزی را دوست خواهد داشت که کاربران دوست داشته باشند پس باید محتوای شما بتواند فاکتورهای رضایت کاربر UX را بدست آورد. به همین دلیل نباید فقط برای بدست آوردن جایگاه بجنگید بلکه باید محتوایی با ارزش در اختیار کاربران بگذارید.

چند قانون اولیه برای استفاده از کلمات کلیدی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. باید در تیترها از H1 تا H6 کلمات کلیدی را بکار ببرید و سعی کنید تیتر اصلی را با کلمه کلیدی خود آغاز کنید. هم چنین در بدنه متن خود نیز بایستی به خوبی عبارات کلیدی را پخش کنید. البته اگر متنی کامل پیرامون موضوع مشخصی می نویسید می توانید مطمئن باشید که نیازی نیست تا خیلی به تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی اهمیت دهید. کلمات کلیدی خود را بصورت تگ در انتهای مطلب نیاورید این کار کاملا منسوخ شده و فقط صفحاتی نامفهوم ایجاد می کند.

آدرس URL خود را به انگلیسی بنویسید و کلمه کلیدی خود را در آن تکرار کنید. توضیحات متا دسکریپشن جذاب بنویسید و عبارت کلیدی خود را حداقل یک بار در آن بیاورید. هم چنین در توضیحات Alt تصاویر نیز حتما کلمه کلیدی خود را استفاده کنید. این کارها به موتورهای جستجو نشان می دهد که مقاله شما درباره چیست.

استفاده از کلمات کلیدی در این بخش ها اولیه ترین بخش بهینه سازی صفحات شماست. قرار نیست که خیلی زود جایگاه مناسبی به دست بیاورید، اما برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل ضروری است. اما عمل نکردن به این نکات می تواند راه رسیدن به نتایج برتر را ناهموار کند.

تعریف استراتژی محتوا با استفاده از کلمات کلیدی

با وجود اینکه اغلب اوقات می توانید یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهید و تمام محتوای خود را پیرامون آن عبارت تولید کنید، برخی اوقات شما محتوای خود را آماده دارید و حالا می خواهید کلمات کلیدی را در آن بکار ببرید و بهینه سازی کنید. باید به طور کامل بررسی کنید که محتوای شما پاسخ چه پرسش هایی و جواب چه نیازهایی را می دهد و در بخش های مختلف مانند متا تگ ها از آن ها استفاده کنید.

تحقیق کلمات کلیدی به چه معناست؟

تحقیق کلمات کلیدی یکی از اصلی ترین فعالیت های ما در سئو سایت محسوب می شود و شامل شناسایی عبارات کلیدی پر کاربرد و عباراتی که کاربران آنها را جستجو می کنند، می شود. تحقیق کلمات به شما کمک می کند تا متوجه شوید کدام عبارات بیشتر مورد نیاز مخاطبان بوده و رقابت برای فتح رتبه های نخست تا چه مقدار سخت خواهد بود. بر همین اساس نیز استراتژی تولید محتوای خود را پیش ببرید.

تحقیق کلمات کلیدی فقط به معنای این نیست که ببینیم کدام عبارات چه قدر جستجو می شوند بلکه می توانیم ایده بگیریم که کاربران چگونه پرسش های خود را بیان می کنند و بر اساس آن صفحات خود را بهینه سازی کنیم.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

1. سرچ کنسول گوگل
پیشتر در مقاله ای کامل راهنمای راه اندازی گوگل سرچ کنسول را بررسی کردیم، پس اگر هنوز google search console خود را نصب و پیاده سازی نکرده اید به مقاله لینک شده رجوع کنید.
کنسول جستجوی گوگل یک ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی نیست، اما ویژگی هایی دارد که با کمک آنها می توانید کلمات کلیدی را استخراج کنید، the performance report
در این بخش شما صفحاتی که کلیک و ورودی از گوگل داشته اند را مشاهده می کنید، هم چنین عباراتی که هر صفحه بر روی آن ها دیده شده قابل مشاهده است. برای بهره مندی هر چه بیشتر از این ابزار برخی عبارات فرصت خوبی در اختیار شما می گذارند.
عباراتی که جایگاهی بین 8 تا 20 در نتایج جستجو دارید را استخراج کنید و با استفاده از نکات سئو داخلی On-page Seo صفحه مورد نظر را برای این عبارات نیز بهینه کنید.

2. گوگل ترندز
با استفاده از این ابزار کلمات کلیدی جدید و ترند های جستجو را بیابید. برای تحقیق کلمات کلیدی در Google Trends ، اول از همه شما می توانید کلمه مورد نظر را در این صفحه جستجو کنید و عبارات مرتبط را در بخش زیر بیابید.

هم چنین می توانید ببینید که در چه زمان هایی عبارات مورد نظر بیشترین جستجو را داشته است.

به علاوه شما می توانید در گوگل ترندز عبارات متفاوت را با هم مقایسه کنید. فرض کنیم ما برای سرمایه گذاری در سئو روی دو خدمت اصلی که ارائه می دهیم، یعنی خرید رپورتاژ آگهی و خرید بک لینک این دو عبارات را با هم مقایسه می کنیم.

رنگ قرمز برای بک لینک و رنگ آبی برای رپورتاژ آگهی است. بهمین دلیل موفق شدن در عبارت بک لینک مسلما ورودی بیشتری را به راش وب هدایت خواهد کرد.

ابزارهای دیگر تحقیق عبارات کلیدی

ابزارهای دیگری نیز وجود دارند مانند Kwfinder ، SEMrush ، Serpstat ، Soovle و … که اکثرا مانند kwfinder یا به دلیل محدودیت ها اطلاعات درستی از جستجوی ایران نمی دهند یا به مانند SEMrush این اطلاعات را در اختیار کاربرانی می گذارند که اکانت پرمیوم تهیه کنند.
من به شما توصیه می کنم که تنها با کمک همین دو ابزار گوگل و مهم تر از همه این ها فکر کردن به جای مخاطبان عبارات کلیدی را بدست آورید. خودتان را جای مخاطب کسب و کارتان بگذارید و به جای آنها فکر کنید و پرسش هایی که ممکن است برایتان پیش آید را بنویسید و صفحات خود را بهینه سازی کنید.
اگر این راهنما برای شما مفید واقع شد با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و لطفا به آن امتیاز دهید، هم چنین فراموش نکنید از تجربیات خود برای ما بنویسید و ما را از نظرات سازنده تان محروم نکنید.