آنچه در این مطلب خواهید خواند

شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت

شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت
آنچه در این مطلب خواهید خواند

همه ما میدانیم نوشتن یک مقاله خوب برای وبسایت چقدر زمان‌بر است و نیاز به تحقیق، ترجمه و ویرایش چندین و چند باره دارد. اما برخی افراد به اصطلاح زرنگ تر از ما هستند و وقت ارزشمند و گرانبهای خود را صرف تولید محتوای با ارزش برای وبسایت خود نمی کنند و کاری بس زیرکانه و هوشمندانه انجام می‌دهند، دزدی محتوا!

این دوستان که از زندگی در ایران لذت بسیار می برند و هیچ وقت خود را در قید و بند قوانین copywrite نمی دانند، هرجا احساس کردند محتوای خوبی پیدا کرده اند متن را کپی می کنند و داخل CMS سایت خودشان Paste می کنند. ما به این دوستان سفارش تولید محتوا را توصیه می کنیم، که وقتی قصد تولید محتوا ندارند و زمانی برای این کار هزینه نمی کنند با برون سپاری به فعالیت های مهم تر خود رسیدگی کنند.

اما خوشبختانه در سئو سایت ما با قوانین گوگل طرف هستیم و گوگل به هیچ وجه با این دوستان شوخی ندارد، اما تا وقتی که شاکی نداشته باشند. در غیر این صورت تنها ممکن است چند وقتی گوگل برای تشخیص نویسنده اصلی به اشتباه بیافتد و سایت کپی کننده رتبه بهتری نیز بدست بیاورد اما خیلی زود متوجه خواهد شد و صفحه اورجینال را به جایگاه اصلی اش برمی گرداند.
الگوریتم پاندا گوگل، وظیفه تشخیص کیفیت محتوای سایت ها را بر عهده دارد و بالاخره به وضعیت سایت های کپی کننده رسیدگی خواهد کرد، اما چرا بیکار بنشینیم و به این پروسه سرعت نبخشیم؟

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

شکایت از کپی محتوای سایت به گوگل

اگر شخصی محتوای اختصاصی و تولید شده شما را کپی کرده است، در این صفحه با ما همراه باشید تا ببینید چگونه باید از وی به گوگل شکایت کنید. قرار نیست مانند دادگاه رفتن این پروسه سالها گریبان گیر شما شود، بلکه تا هفته آینده نهایتا پاسخ خود را دریافت می کنید.
فقط حتما به این موارد توجه داشته باشید:

قبل از شکایت به گوگل دقت کنید که…

همه کسانی که مطالب خود را از دیگر صفحات اینترنت کپی می کنند، از اینکه در حال نقض قوانین کپی رایت هستند بی خبرند. وبلاگ نویسان تازه کار یا سایت هایی که در ابتدای فعالیت خود هستند اغلب اوقات فکر می کنند که با ذکر منبع (آن هم نه لینک) دین خود را ادا کرده اند. اما حقیقت این است که بدون اجازه صریح و واضح ناشر هیچ کس حق کپی کردن محتوای کسی را ندارد.
پس قبل از اینکه نقض کپی رایت را به گوگل گزارش کنیم و شکایت نامه خود را تنظیم کنیم، بد نیست که با نویسنده بلاگ یا تیم تحریریه وبسایت کپی کننده تماس بگیریم و مودبانه از وی درخواست حذف مطلب را داشته باشیم. اکثر مواقع این تماس کارآمد خواهد بود و با کمترین زمان به نتیجه ای که می خواهید می رسید.
اگر اصرار داشتند که مطلب را پاک نمی کنند که بسیار نادر هم است، با ادامه این مطلب همراه ما باشید و بیایید تا این دزدان محتوا را تحویل دستان گوگل دهیم.

گوگل با کپی کننده محتوا چه رفتاری خواهد داشت؟

وقتی که ما نقض قوانین کپی رایت را به گوگل گزارش می دهیم، بهترین کاری که دوستان ما در گوگل می کنند، حذف لینک کپی کننده از نتایج جستجو است. که البته از آنجایی که گوگل بیش از 90 درصد ترافیک وبسایت ها را تامین می کند، بدترین جریمه ممکن خواهد بود. هم چنین پیامی در انتهای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود:

گوگل سایت خاطی را مجبور به حذف پست نمی کند و هیچ اقدام قانونی نیز علیه آن ها نخواهد کرد. اگر می خواهید به جز صفحه نتایج از صفحات داخلی سایت نیز پاک کنند باید شکایت خود را تقدیم مراجع قضایی کنید.

چگونه نقض کپی رایت را به گوگل گزارش دهیم؟

برای آماده کردن گزارش باید به صفحه Copyright Removal page موجود در google search console مراجعه کنید. اگر هنوز سرچ کنسول خود را پیاده اسزی نکرده اید به مقاله روبرو مراجعه کنید: آموزش راه اندازی و رفع ارورهای سرچ کنسول

قبل از اینکه نقض کپی رایت را گزارش دهید، در نظر داشته باشید، توضیحات و اخطارهای گوگل را به دقت بخوانید، گزارش نا به جا می تواند منجر به مشکلات جدی برای شما شود.
اگر از همه جهات مطمئن هستید و می خواهید ادامه دهید باید اطلاعات شخصی خود را پر کنیم:

برای ساخت یک گزارش، شما باید شخصی که حق کپی رایت وی نقض شده است، باشید و یا وکیل قانونی وی. اگر هیچ ارتباطی با این قضیه ندارید، در جایگاهی برای ثبت شکایت نیستید.
پس از پر کردن اطلاعات شخصی، باید توضیح دهیم که دقیقا چطور حق کپی رایت ما نقض شده است.

در باکس بعدی شما URL صفحاتی که محتوای خود را منتشر کرده اید و مورد کپی قرار گرفته اند را در اختیار گوگل می گذارید.

نهایتا در این باکس هم آدرس URL صفحاتی که محتوای شما را کپی کرده اند را قرار می دهید.

در زیر همین باکس می توانید تا 10 گروه و دسته از آدرسهای نقض کننده کپی رایت را وارد کنید.
در نهایت هم باید سوگندنامه ای را تایید کنید و امضا کنید…

 

تاریخ را وارد کنید، نام خودتان را نیز همین طور… گزینه من ربات نیستم را تیک بزنید و تایید کنید.

نتیجه شکایت نقض کپی رایت به گوگل را چطور پیگیری کنیم؟

ممکن است یکی دو هفته ای طول بکشد تا گوگل به گزارش شما عکس العمل نشان دهد، اما اگر احتیاجی به اطلاعات بیشتر داشتند به شما ایمیل می زنند.
شما می توانید با مراجعه به Removal Dashboard وضعیت حذف مطالب ناقض کپی رایت را بررسی کنید.
آیا شما به گوگل برای حذف مطلب کپی شده شکایت می کنید؟ یعنی به صاحب وبسایت اطلاع داده اید و وی مطلب شما را از روی سایت خود پاک نکرده است؟ یا مستقیما به شکایت روی آورده اید؟
تجربیات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.