سئو SEO چیست؟ فاکتورهای 2019 سئو گوگل

13 اسفند 1397

سئو SEO چیست؟ فاکتورهای 2019 سئو گوگل

تاریخ آخرین به روزرسانی: 1398/05/28

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی وبسایت شما برای موتورهای جستجو می باشد. سئو نه تنها یک علم بلکه هنر هدایت ترافیک موتورهای جست و جو به وبسایت شما است. به عبارت ساده تر، رساندن وبسایت شما به نتایج اول در گوگل در کلمات کلیدی بخصوص، بالا بردن ورودی گوگل وبسایت و در نتیجه آن رسیدن به هدف مجموعه اصلی ترین اهداف سئو سایت هستند.

تعداد کلمات: 2019 زمان مطالعه: 15 دقیقه  هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

فهرست مطالب: (با کلیک بروی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)
فایده سئو
فرآیند سئو
اهمیت
فاکتورهای 2019 گوگل
برتری سئو بر Google Ads

فایده سئو چیست؟

همه کسب و کارهای مجازی قصد رسیدن به نتایج اول را در موتورهای جست و جو دارند، چرا که با این روش کیفیت و کمیت ورودی وبسایت را بالا می برند.
کیفیت ورودی: وبسایت شما می تواند تمام بازدید کننده های دنیا را جذب کند، اما اگر بطور مثال بازدیدکنندگان به دنبال ساز موسیقی عود باشند و کار شما فروش چوب سوختنی خوشبوی عود باشد، کیفیت این ورودی پایین است.
کمیت ورودی: به محض اینکه به نتایج بالا و صفحات اول در گوگل برسید، ترافیک سایت شما افزایش می یابد و هرچه ورودی بیشتر، شانس سودآوری بیشتری خواهید داشت.

فرآیند سئو چگونه است؟

شما برای پیدا کردن پاسخ خود به موتورهای جستجو مانند Google ، Yahoo! ، Bing و یا هر موتور جستجوی دیگری که استفاده می کنید مراجعه می کنید. سوال خود را تایپ می کنید و یا با صدای خود از موتور جستجوگر می پرسید. در کسری از ثانیه لیست لینک های مرتبط که هرکدام به پرسش شما پاسخ می دهند ظاهر می شوند.

تا حالا شده از خودتون بپرسید پشت این فرآیند چه اتفاقی می افته؟ چرا برخی سایت ها نتیجه بالاتری و برخی دیگر حتی در صفحه یک دیده نمی شوند؟
قضیه از این قراره که گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) ربات های خزنده ای در اختیار دارد که به تمام وبسایت ها سر میزنند و اطلاعات آنها را جمع آوری می کنند. این اطلاعات را به گوگل می آورند و درباره کیفیت آنها تصمیم می گیرند و رتبه بندی صفحات را انجام می دهند. 
فاکتورهای زیادی برای گوگل اهمیت دارند و به طور میانگین هر کدام از اهمیت بخصوصی برخوردارند. اما در نظر داشته باشید سئو علمی کمی نیست بلکه کاملا کیفی است. اگر موفقیت شما با محاسباتی که انجام داده اید قطعی به نظر بیاید باز هم ممکن است نتیجه مورد نظر را نگیرید و در عین حال هستند وبسایتهایی که با عدم رعایت اصول سئو به طور شگفت آوری نتایج اولیه را کسب می کنند. ولی مسلما با پیمودن راه درست حتی اگر دیر به نتیجه برسد، پایدار خواهد بود.

چرا سئو وبسایت اهمیت دارد؟

خلاصه ترین پاسخ به این پرسش این است: موتورهای جستجو بیشترین ترافیک را به وبسایت شما هدایت می کنند.
منبع بیشترین ترافیک هدایت شده به وبسایت ها در فوریه 2018 عبارتند از:
1. گوگل با بیش از60 درصد
2. فیسبوک با تقریبا 5 درصد
3. یوتیوب 5 درصد
و در ادامه یاهو، بینگ، رددیت، گوگل ادز، کام کست، توئیتر، آمازون و ... هر کدام با کمتر از 5 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
در مجموع می توان گفت 70.6 درصد از کل ورودی وبسایت های دنیا را موتورهای جست و جو تامین می کنند که گوگل با 60 درصد بیشترین سهم را دارد، البته از آنجایی که یوتیوب خود رسانه ی شرکت گوگل است می توان 65 درصد را به گوگل مرتبط دانست.
توضیحات بالا مربوط به دو حرف اول کلمه سئو، یعنی SE بود در ادامه میخواهیم شما را با حرف O کلمه SEO به معنی Optimization یا بهینه سازی آشنا نماییم؛

فاکتورهای سئو 2019

هر ساله نشانه هایی از سمت گوگل می آید که نشان می دهند چه فاکتورهایی برای رتبه بندی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است:
در سال 2014 استفاده از پروتکل HTTPS برای گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.
در سال 2015، اهمیت کاربران موبایل و در نتیجه بهینه سازی وبسایت برای آنها بیشتر شد.
سپس، در سال 2016 با معرفی الگوریتم رنک برین گوگل، ارزش محتوا بیش از پیش شد.
و در سال 2017 یک بار دیگر به اهمیت پروتکل امن HTTPS اشاره کرد و امروزه در سال 2019 ، سرعت بارگزاری وبسایت در موبایل بسیار با اهمیت شده است. با توجه به این موارد به طور خلاصه 7 عامل اساسی و حیاتی برای سئو وبسایت را بررسی می کنیم: 
1. محتوای اختصاصی با کیفیت تولید کنید
2. بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل
3. استفاده از پروتکل امن HTTPS
4. بهبود تجربه کاربر UX
5. بهبود سرعت بارگزاری صفحات
6. بهبود سئو داخلی یا On-Page Seo
7. بک لینک خارجی با کیفیت بدست بیاورید Off-Page Seo
در ادامه به توضیح مختصری از موارد بالا می پردازیم:

محتوای بر پایه سئو تولید کنید

هم چنان محتوا حرف اول را می زند و پادشاه وبسایت شما است. شما باید برای محتوای سایت خود ارزش بالایی قائل شوید، محتوای کپی به سادگی قابل تشخیص است و اگر وبسایت نویسنده اصلی از شما نزد گوگل شکایت کند صفحه شما به سادگی از نتایج گوگل پاک می شود و تکرار این عمل می تواند به پنالتی شدن دامنه شما منجر شود.
محتوای شما باید اطلاعات ارزشمندی در اختیار کاربر بگذارد و ساخت صفحات بی کیفیت و با تکرار بی هدف کلمات کلیدی به لطف الگوریتم پاندا و فِرد گوگل رتبه خوبی نخواهند گرفت.
یک محتوای با کیفیت، زمان ماندگاری کاربر روی سایت (time on page) را افزایش می دهد، بانس ریت یا نرخ پرش (bounce rate) را کاهش می دهد و اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار می دهد.

بهینه سازی نسخه موبایل وبسایت

به خاطر دارید که تا همین چند وقت پیش نسخه موبایل وبسایت ها آدرسی با فرمت mobile.url.com داشتند؟ هر چند این روش مضر نیست و مشکلی ایجاد نمی کند اما اکثر وبسایت ها به ساخت یک وبسایت ریسپانسیو علاقه نشان دادند. 
اگرچه گوگل صراحتا بیان کرده که هیچ اجباری برای ایجاد نسخه موبایل وبسایت وجود ندارد، اما این را نیز گفته که یک وبسایت ریسپانسیو شانس بیشتری برای کسب نتایج بالا در گوگل دارد. 
با معرفی الگوریتم Mobile First Index و اجرایی شدن آن در سال 2018 ، حیات شما در نتایج بالای گوگل به کیفیت نسخه موبایل سایت بستگی دارد. با پیروی از دستورالعمل های گوگل برای ساخت وبسایت ریسپانسیو و تولید محتوای ارزشمند دو قدم بزرگ در راه رسیدن به Search Engine Result Page (SERP) بالا را طی خواهید کرد.

HTTPS را جدی بگیرید

در سال 2014، گوگلHTTPS  را به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی نتایج جستجو معرفی کرد، سپس در سال 2017 اعلام کرد که وبسایت هایی که به این پروتوکل مهاجرت نکرده اند را در مرورگر کروم به عنوان "not secure" نشانه گذاری می کند.
همه اینها به این معنی است که گوگل HTTPS را ضروری می داند و عدم جدی گرفتن آن می تواند Bounce Rate سایت شما را افزایش بدهد چرا که کسی دلش نمی خواهد وارد سایتی شود و با صحنه زیر روبرو شود:

لزوم استفاده از پروتکل امن HTTPS در سئو

بهبود تجربه کاربری User Experience

تجربه کاربری به این معناست که کاربر با ورود به سایت شما تا چه حد به خواسته خود می رسد، با چند کلیک می تواند نتیجه مورد نظرش را بدست بیاورد. اما گوگل از کجا متوجه می شود که ورود کاربر به وبسایت شما برایش مفید واقع شده است؟
موتورهای جستجو مانند گوگل به فاکتوری به نام Dwell time یا زمان حضور کاربر در وبسایت اهمیت ویژه ای می دهند، از لحظه ای که کاربر وارد سایت شما می شود تا زمانیکه دوباره به صفحه نتایج برمی گردد و نتیجه دیگری را کلیک می کند و یا مورد دیگری را جستجو می کند یا در بهترین شرایط پاسخ خود را در وبسایت شما پیدا می کند و به گردش بیشتر در سایت شما می پردازد Dwell Time گفته می شود.
DT یک سیگنال برای ارزشمند بودن صفحات شما از نظر گوگل است، با تولید محتوای ارزشمند و ساختار User Friendly وبسایت خود و با بالا بردن میزان DT می توانید نتایج بهتری SERP بدست آورید.

بالا بردن سرعت بارگزاری صفحات

پس از اجرایی شدن الگوریتم Mobile First Index ، حالا گوگل مهم ترین عامل برای رتبه بندی وبسایت ها برای موبایل را سرعت بارگزاری صفحات اعلام کرده است. هرچه سرعت سایت شما پایین باشد احتمال از دست دادن کاربر بیشتر می شود.
جالب است بدانید که یک ثانیه کمتر شدن سرعت بارگزاری وبسایت Amazon منجر به 1.6 میلیارد دلار فروش بیشتر در یک سال شد، این مثال به خوبی اهمیت سرعت سایت را نشان می دهد.
شما می توانید با ابزارهای بسیاری سرعت سایت خود را بسنجید و ایرادات آن را در جهت کاهش سرعت بارگزاری وبسایت برطرف کنید. ابزار سنجش سرعت گوگل به سادگی وضعیت سرعت سایت شما را بررسی می کند. سرعت بالاتر به بهبود UX و در نتیجه آن به سئو سایت کمک می کند.

صفحات داخلی وبسایت را بهینه سازی کنید On-Page Seo

بهینه بودن صفحات داخلی وبسایت شما کمک زیادی به بالا بردن تجربه کاربری UX می کند. استفاده صحیح از تگ های H و لینک سازی داخلی با کیفیت ، مفید و مرتبط به بالا بردن زمان حضور کاربر در وبسایت و در پی آن به دست آوردن SERP بهتر که هدف از سئوی سایت نیز هست کمک می کند.
هم چنین Meta Description جذاب و بر پایه سئو به بالا بردن نرخ کلیک CTR کمک شایانی خواهد کرد. بهینه سازی صفحات داخلی به محتوای ارزشمند شما در جهت رسیدن به نتایج بالاتر کمک خواهد کرد.

بک لینک مفید و با کیفیت بدست آورید

هم چنان در سال 2019 نیز لینک های خارجی به سایت شما از ابزارهای اصلی وبسایت شما به حساب می آیند. پس خیلی به صحبت هایی که درباره موفقیت در سئو بدون بک لینک می شود دقت نکنید، هر چند ممکن است و نمونه های زیادی از سایت های موفق در سئو بدون بک لینک وجود ندارند، اما در کلماتی که رقابت بسیار بالا وجود دارد به سادگی با چک کردن لینک های رقبا متوجه خواهید شد که از تمام ابزارهای خود کمک گرفته اند.
راهکارهای خرید بک لینک با کیفیت عبارتند از:
خرید رپورتاژ آگهی
خرید تبلیغات متنی
و راهکارهایی چون شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها برای ساخت بک لینک های رایگان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

چرا سئو سایت را به امید Ad Words رها نکنیم؟

فرض کنید که کسب و کار شما تجهیزات مهمانی "Party Supplies" باشد، این کلمه کلیدی ماهیانه 110.000 بار سرچ می شود، با فرض اینکه لینک اول گوگل 20 درصد از کل این ورودی را بدست می آورد پس 22.000 بازدید کننده ماهیانه به وبسایت شما هدایت خواهند شد.
ارزش این تعداد بازدید کننده چقدر است؟

میانگین هزینه تبلیغات گوگل چیزی نزدیک به 1 دلار به ازای هر کلیک و به این معنی است که ماهانه 22.000 دلار ارزش بازدیدکنندگان شماست.
در حالیکه سئو وبسایت با هزینه ای بسیار پایین تر و به صرفه تر ممکن است. از آنجایی که با در نظر گرفتن سختی کلمه ممکن است پرداختی به گوگل بسیار بالاتر باشد، سئو گزینه بهتری خواهد بود. هر چند اگر وبسایت شما اصول سئو را رعایت کرده باشد و تجربه کاربری مناسبی ارائه دهد و ورودی ادووردز را راضی نگه دارد به سئو سایت کمک می کند و برعکس در صورت عدم رعایت اصول سئو و فرستادن سیگنالهایی به گوگل که نشان دهنده نامناسب بودن محتوای سایت شما می باشند، در بدست آوردن SERP تاثیر منفی خواهد گذاشت.
جالب است بدانید که هزینه هر کلیک در کلمه کلیدی Auto Insurance (بیمه خودرو) چیزی نزدیک به 45 دلار است.

حرف آخر...

فاکتورهای سئو گوگل همواره در حال تغییر هستند، پس به برنامه و استراتژی همه جانبه و کاملی نیاز خواهید داشت. با اهمیت یافتن Mobile First Index و سرعت بارگزاری وبسایت در سال 2019، رعایت اصول سئو و بهبود تمام فاکتورهای با اهمیت نزد گوگل راه رسیدن به SERP های بالا را خواهید یافت. اگر وقت کافی برای کارهای بالا را ندارید به متخصصین حوزه سئو مراجعه کنید، ما در راش وب پروژه سئو شما را تضمین شده و با کیفیت انجام خواهیم داد.
هرگونه سوال، ابهام، پیشنهاد و یا انتقادی درباره مطالب دارید ما را در بخش نظرات از دیدگاه های ارزشمند خود آگاه سازید.

  • (3 امتیاز، میانگین 4.18 از 5)

نظرات

ثبت نظر

یادداشت شما با موفقیت ثبت شد، پس از تایید مدیریت، در وب سایت نمایش داده خواهد شد