اصطلاحات رایج در سئو و مفهوم آنها

11 مهر 1398

اصطلاحات رایج در سئو و مفهوم آنها

تاریخ آخرین به روزرسانی: 1398/07/21

به جرات می توان گفت یادگیری همه اصطلاحات و واژگان سئو می تواند مانند یادگیری یک زبان دیگر باشد. برای بهبود روند یادگیری شما با این اصطلاحات یک مرجع بصورت فصل بندی ارائه کرده ایم. به احتمال زیاد این صفحه را بسیار مرور خواهید کرد:

فهرست:
فصل 1
فصل 2
فصل 3
فصل 4

فصل 1: سئو 101

blue links: موتورهای جستجو برای نمایش دادن نتایج جستجو از یک فرمت استفاده می کنند. ده نتیجه ارگانیک صفحه ی نتایج موتورهای جستجو که همه به صورت یک شکل کلی نمایش داده می شوند.
Black hat: شیوه های بهینه سازی در موتورهای جستجو که ناقض دستورالعمل های گوگل هستند.
Crawling: روندی که موتورهای جستجو، صفحات وب شما را شناسایی و بررسی می کنند.
De-indexed: به صفحه یا گروهی از صفحات که از فهرست گوگل حذف می شوند، گفته می شود.
Featured Snippets: باکس های پاسخگویی که در بالای SERP ها برای نمایش داده های خاص ظاهر می شوند.
Google My Business listing: یک لیست رایگان و در دسترس برای مشاغل محلی است.
Indexing: ذخیره و سازماندهی مطالب هنگام crawl کردن.
Intent: به مواردی اطلاق می شود که هدف واقعی کاربران از کلماتی که در نوار جستجو تایپ کرده اند را نشان می دهد. 
KPI: یک نشان دهنده ی "شاخص های کلیدی عمکرد" است. در واقع یک مقدار قابل اندازه گیری که نشان می دهد فعالیت در رسیدن به یک هدف چقدر خوب پیش می رود.
Local pack: بسته ای که معمولاً از سه فهرست مشاغل محلی تشکیل می شود و برای جستجوهایی با هدف محلی مانند "تعویض روغنی در نزدیکی من" ظاهر می شود.
Organic: جایگاه های بدست آمده در صفحات گوگل است که با جایگاه های تبلیغاتی (AD) متفاوت می باشد.
People Also Ask boxes: جعبه ای در برخی SERP ها که شامل لیستی از سوالات مربوط به کلمه ی جستجو شده و پاسخ های آنها است.
Query: کلماتی که در نوار جستجو تایپ می شوند.
Ranking: ترتیب نتایج جستجو با توجه به  Query است.
Search engine: یک برنامه بازیابی اطلاعات است و مطابق با ورودی درخواست شده توسط کاربر، مواردی را در یک پایگاه داده جستجو می کند و نمایش می دهد. مثال ها: گوگل ، بینگ و یاهو.
SERP features: نتایج نمایش داده شده در قالب غیر استاندارد است. کلمه ی مخفف SERP نشان دهنده صفحه نتایج موتور جستجو است.
Traffic: میزان بازدید از وب سایت.
URL: آدرس اینترنتی، یك منبع، یك مکان یا آدرس برای تک تک مطالب در وب است. 
Webmaster guidelines: دستورالعمل هایی که توسط موتورهای جستجو مانند Google و Bing به منظور کمک به دارندگان سایت ها ایجاد شده است تا محتواهایی را تولید کنند که در نتایج جستجو نمایش داده شوند، ایندکس شوند و عملکرد خوبی داشته باشند. 
White hat: شیوه های بهینه سازی در موتورهای جستجو که مطابق با دستورالعمل های گوگل هستند.

فصل 2: نحوه کار کردن موتورهای جستجو - Crawling، Indexing و Ranking

2xx status codes: یک کلاس از کدهای پایه که نشان می دهد درخواست یک صفحه نتیجه بخش بوده است.
4xx status codes: یک کلاس از کدهای پایه که نشان می دهد درخواست یک صفحه منجر به خطا شده است.
5xx status codes: یک کلاس از کدهای پایه که نشانگر عدم توانایی سرور در انجام درخواست است.
Advanced search operators: برای مشخص شدن بیشتر Query مورد نظر خود، می توانید کاراکترها و عباراتی که می توانید در نوار جستجو تایپ کنید.
Algorithms: فرایندی یا فرمولی که توسط آن اطلاعات ذخیره شده به شیوه های معنی دار بازیابی و سفارشی می شوند.
Backlinks: بک لینک یا "پیوندهای ورودی" پیوندهایی از وب سایت های دیگر هستند که به وب سایت شما اشاره می کنند.
Bots: ربات ها همچنین به عنوان "خزنده" یا "عنکبوت" شناخته می شوند. این ها اینترنت را برای یافتن محتوا خراب می کنند.
Caching: نسخه ذخیره شده از صفحه وب شما.
Caffeine: سیستم Indexing وب در گوگل. کافئین فهرست یا مجموعه ای از مطالب وب است، در حالی که Google bot خزنده ای است که بیرون می رود و محتوا را پیدا می کند.
Citations: همچنین با عنوان "فهرست مشاغل" شناخته می شود. یک نشانی اینترنتی مبتنی بر نام، آدرس و شماره تلفن (NAP) مشاغل محلی است. 
Cloaking: یک تکنیک سئو است که در آن محتوای وب سایت، متفاوت از آنچه مرورگرهای کاربر نمایش می دهد به ربات های موتور جستجو نشان داده می شود.
Crawl budget: میانگین تعداد صفحاتی که ربات موتور جستجوگر در سایت شما جستجو می کند.
Crawler directives: دستورالعمل های Crawler directives مانع دسترسی ربات های موتور جستجو به سایت شما می شود.
Distance: در مفهوم Local pack، Distance به نزدیکی مکان جستجو یا مکان مشخص شده در Query اطلاق می شود. 
Engagement: داده هایی که نشان دهنده ارتباط برقرار کردن جستجوگرها با سایت شما از نتایج جستجو است.
Google Quality Guidelines: دستورالعمل های منتشر شده از سمت گوگل در مورد جزئیات تاکتیک هایی که ممنوع هستند، زیرا آنها مخرب شناخته شده و یا برای دستکاری در نتایج جستجو در نظر گرفته شده اند.
Google Search Console: یک برنامه رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به صاحبان سایت اجازه می دهد تا نحوه عملکرد سایت خود را در موتورهای جستجو مشاهده کنند. بخوانید: راهنمای گوگل سرچ کنسول
HTML: زبان نشانه گذاری Hypertext (ابرمتن)، زبانی است که از آن برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود.
Index Coverage report: گزارشی در Google Search Console که وضعیت فهرست بندی صفحات سایت شما را نشان می دهد.
Index: بانک اطلاعاتی عظیمی که توسط کلیه ربات های موتور جستجوگر محتوا بررسی شده و به اندازه کافی خوب است تا برای ارائه خدمات به کاربران نشان داده شود.
Internal links: پیوندهایی در سایت خودتان که به صفحات دیگر شما در همان سایت اشاره دارند.
JavaScript: یک زبان برنامه نویسی که عناصر پویا را به صفحات وب استاتیک اضافه می کند.
Login forms: صفحاتی ورود به سیستم هستند که برای کاربران ایجاد شده اند تا قبل از دسترسی به محتوا ابتدا وارد سایت شوند.
Manual penalty: پنالتی دستی زمانی رخ میدهد که شخصی از طرف شرکت گوگل سایت شما را مورد بررسی قرار می دهد و متوجه تخلفات می شود. در این حالت با دادن یک کارت قرمز سایت را به طور کامل از صفحات نتایج جستجو گوگل حذف می‌کند.
Meta robots tag: کدهایی که دستورالعمل ربات ها را برای نحوه Crawling یا Indexing محتوای صفحه ارائه می دهند.
Navigation: لیستی از پیوندهایی که به بازدید کنندگان کمک می کند تا به صفحات دیگر سایت شما حرکت کنند. اغلب ، آنها را می توان در قالب یک لیست در بالای وب سایت ، در ستون جانبی وب سایت یا در انتهای آن مشاهده کرد.
NoIndex tag: یک برچسب متا که به موتور جستجو اجازه ی Index صفحه ای که در آن قرار دارد را نمی دهد. 
PageRank: مؤلفه ای از الگوریتم های اصلی گوگل است. این یک برنامه تجزیه و تحلیل لینک است که با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک هایی که به آن اشاره می کنند، اهمیت یک صفحه را تخمین می زند.
Personalization: شخصی سازی به روشی اطلاق می شود که در آن موتور جستجو می تواند نتایج را بر اساس سابقه جستجوی یک شخص یا موقعیت مکانی آن تغییر دهد.
Prominence: در زمینه ی local pack، به مشاغلی اطلاق می شود که در دنیای واقعی شناخته شده و پسندیده هستند.
RankBrain: رنک برین یکی از الگوریتم های اصلی گوگل است که به گوگل کمک می کند نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.
Relevance: در زمینه ی local pack، نشان دهنده ی اهمیت یک تجارت محلی است و این که کاربران به دنبال آن هستند.
Robots.txt: فایل هایی که نشان می دهد کدام قسمت از سایت شما باید و نباید توسط گوگل خوانده شوند.
Search forms: به نوارهای جستجو در وب سایت مربوط می شود که به کاربران کمک می کند صفحات را در آن وب سایت پیدا کنند.
Search Quality Rater Guidelines: دستورالعمل هایی برای رتبه دهنده های انسانی که برای تعیین کیفیت صفحات وب در گوگل کار می کنند.
Sitemap: لیستی از URL های وب سایت شما که ربات ها می توانند از طریق آن مطالب شما را کشف و فهرست بندی کنند. بخوانید: نقشه سایت
Spammy tactics: تاکتیک های اسپمی مواردی هستند که دستورالعمل های موتورهای جستجو گوگل را نقض می کنند. بخوانید: اسپم اسکور
URL folders: بخش هایی از وب سایت که بعد از ("TLD (".com قرار می گیرد و با اسلش جدا می شوند ("/").به عنوان مثال ، در "moz.com/blog" می توانیم بگوییم " blog/"، URL folders است.
URL parameters: پارامترهایی که بعد از یک علامت سوال و برای تغییر محتوای صفحه (پارامتر فعال) یا پیگیری اطلاعات (پارامتر غیرفعال) به یک URL اضافه شده است.
X-robots-tag: مانند meta robots tags، این برچسب نیز دستورالعمل های ربات ها را برای نحوه Crawling یا Indexing محتوای صفحه ارائه می دهد.

فصل 3: جستجوی کلید واژه ها

Ambiguous intent: به یک عبارت جستجوگر اشاره دارد که در آن هدف جستجوگر مشخص نیست و نیاز به مشخصات بیشتر دارد.
Commercial investigation queries: query که در آن کاربر می خواهد محصولات را با یکدیگر مقایسه کند تا موردی را پیدا کند که مناسب ترین آنها باشد.
Informational queries: query است که کاربر در جستجوی اطلاعات است، مانند پاسخ به یک سؤال.
Keyword Difficulty: در ابزار Moz، سختی یک کلمه کلیدی برای یک سایت که بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد، به صورت نمره عددی تخمین زده می شود.
Keyword Explorer: یک از ابزارهای Moz برای تحقیق و کشف کلمات کلیدی اصلی استفاده می شود. بخوانید: کلمات کلیدی
Local queries: query است که در آن کاربر به دنبال چیزی در یک مکان خاص است، مانند "کافی شاپ های نزدیک من" یا "سالن های بدنسازی در تهران".
Long-tail keywords: query های بلند، معمولاً مواردی که بیش از سه کلمه دارند.
Navigational queries: query است که کاربر در آن تلاش می کند به مکانی خاص مانند وبلاگ Moz برسد 
(Query = "Moz Blog"). 
Regional keywords: به کلمات کلیدی منحصر به فرد برای یک منطقه خاص اشاره می کند. به عنوان مثال از Google Trends استفاده کنید تا ببینید که "پاپ" یا "سودا" اصطلاح رایج در کانزاس است.
Search volume: تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی است. بسیاری از ابزارهای جستجو در مورد کلید واژه ها، میزان جستجوی ماهانه را نشان می دهند.
Seasonal trends: به محبوبیت یک کلمه کلیدی در طول یک دوره اشاره دارد، مانند "لباس هالووین" که قبل از 31 اکتبر جزو محبوب ترین های هفته است.
Seed keywords: اصطلاحی که برای توصیف کلمات اصلی، توصیف محصول یا خدمات از آن استفاده می کنیم.
Transactional queries: عبارات جستجوی تراکنشی هنگامی استفاده می شود که کاربر قصد انجام کاری را دارد. مانند خریدن یک کالا. اگر کلمه کلیدی در قیف بازاریابی قرار بگیرد، عبارات جستجوی تراکنشی در انتهای قیف قرار می گیرند.

فصل 4: بهینه سازی در سایت

Alt text: متن جایگزین یا توضیحات alt، متنی با کد HTML است که تصاویر موجود در صفحات وب را توصیف می کند.
Anchor text: متنی که با آن به صفحات پیوند یا لینک می دهید.
Auto-generated content: محتوایی که توسط انسان ها نوشته نشده و به صورت برنامه ای ایجاد می شود.
Duplicate content: محتوای تکراری محتوایی است که در بین دامنه ها و یا بین چند صفحه از یک دامنه به اشتراک گذاشته می شود.
Geographic modifiers: اصطلاحاتی که موقعیت مکانی یا خدمات منطقه ای را توصیف می کند.
Header tags: یک عنصر HTML که برای تعیین عناوین در صفحه شما استفاده می شود.
Image compression: فشرده سازی تصویر (سئو عکس) باعث سرعت بخشیدن به صفحات وب می شود که با کوچکتر کردن اندازه فایل تصویری، بدون اینکه کیفیت تصویر کاهش یابد، صورت می گیرد.
Image sitemap: نقشه تصویری سایت شامل URL تصاویر در یک وب سایت است. 
Keyword stuffing: یک تاکتیک اسپمی مربوط به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مهم و انواع آنها در مطالب و پیوندهای شما است.
Link accessibility: راهی آسان که با استفاده از آن می توان لینک دهنده را توسط بازدید کنندگان انسانی یا خزنده ها پیدا کرد.
Link equity: مقدار یا ارزشی که یک پیوند می تواند به مقصد خود منتقل کند.
Link volume: تعداد پیوندها در یک صفحه.
Local business schema: در واقع اطلاعات بارگزاری شده در صفحات وب و مربوط به کسب و کارهای محلی است که به موتورهای جستجوگر کمک می کند اطلاعات مربوط به یک تجارت را معرفی کنند.
Meta descriptions: توضیحات متا: توضیحاتی که محتوای صفحه مورد نظر را توصیف می کنند. گوگل گاهی اوقات از آنها به عنوان خط توضیحات در قسمت نتایج جستجو استفاده می کند.
Panda: یکی از به روزرسانی های الگوریتم گوگل است که محتوای کم کیفیت را هدف قرار می دهد.
Protocol: "http" یا "https" قبل از نام دامنه شما است. این امر چگونگی ارتباط داده ها بین سرور و مرورگر را کنترل می کند.
Redirection: تغییر مسیر، وقتی URL از یک مکان به مکان دیگر منتقل می شود. بیشتر مواقع این تغییر مسیر دائمی است (301 redirect).
Rel=canonical: برچسبی که به صاحبان سایت امکان می دهد به گوگل بگویند نسخه تکراری و اصلی یک صفحه وب کدام است.
Scraped content: گرفتن محتوا از وب سایت هایی که در اختیار شما نیست و بدون مجوز در سایت خود مجدداً آن را منتشر می کنید.
SSL certificate: گواهینامه SSL برای رمزگذاری داده های منتقل شده بین مرورگر و وب سرور در جستجوگرها استفاده می شود.
Thin content: محتوایی که ارزشی برای بازدید کننده ندارد.
Thumbnails: نسخه ی کوچکتر تهیه شده از یک تصویر بزرگتر است.
Title tag: برچسبی که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند.

  • (1 امتیاز، میانگین 5.00 از 5)

نظرات

ثبت نظر

یادداشت شما با موفقیت ثبت شد، پس از تایید مدیریت، در وب سایت نمایش داده خواهد شد